Blog

Práca v remote firme

Vo vibration fungujeme ako semi remote firma. Máme vlastné kancelárie v Bratislave, kde sa stretáva časť tímu. Tieto priestory využívame aj na stretnutia s klientami. Veľká časť nášho tímu avšak pracuje z domu. Máme programátorov roztrúsených po celom Slovensku a aj mnoho ďalších externých kontraktorov po celom svete.

Semi remote to nazývame z toho dôvodu, že ešte máme spoločný fyzický priestor. Zatiaľ takto plánujeme fungovať aj do budúcnosti. Sme efektívni, keď si vieme dať rýchly feedback. Kancelárie sa hodia aj pre začínajúcich členov tímu, ktorí potrebujú seniornejšieho člena vedľa seba. Onboarding je predsa len lepšie robiť osobne.

Online nástroje nám umožnujú spolu komunikovať, viesť stretnutia s klientami, organizovať úlohy, robiť špecifikácie, cenové ponuky, vymýšlať texty, kresliť drôtené modely, dizajnovať, programovať, testovať, reportovať či faktúrovať.

Voľnosť pracovať z domu alebo cestovať popri práci vyhovuje vtedy, keď sa dohodnutá práca spraví v dohodnutý čas. Je to celé o komunikácii a dôvere.

Trend je jasný

Či už je to programovanie, webdizajn, online marketing, alebo iná administratívna práca, ktorej výsledky sa reflektujú online, počet ľudí, ktorí pracuje na diaľku, z roka na rok stúpa.

Dokazujú to aj čísla. Podľa spoločnosti Owl Labs, na vzorke 1202 respondentov v USA v online odvetví pracuje pravidelne na diaľku 62 % ľudí. Pod týmto sa chápe aspoň 1 home office mesačne. Z týchto 62 % však 30 % pracuje na diaľku na plný úväzok. Podľa spoločnosti Global Workplace Analytics sa počet ľudí, ktorí pracujú na diaľku pravidelne zvýšil od roku 2005 o 173 %.

Aj na Slovensku sa tento trend pomaly, ale isto prejavuje. Podľa Profesie, home office patrí medzi najčastejšie ponúkané benefity v sektore IT, marketingu a financiách či účtovníctve. Home office sa v roku 2019 umiestnil ako 7. najčastejší benefit.

Príklady úspešných remote firiem

Asi najznámejšie firmy, ktoré presadzujú koncept remote je Basecamp a Automatic.

Spoločnosť Basecamp je stredne veľká firma do 100 zamestnancov. Sídli v Chicagu, kde pracuje asi 14 zamestnancov natrvalo, pričom zvyšná väčšina pracuje na diaľku. Spoločnosť vyzdvihuje najmä význam firemnej kultúry a silných vzťahov v tíme na diaľku. To dáva zmysel, nakoľko ak máte zamestnancov na diaľku, je nutné, aby ste si navzájom dôverovali.

Automatic môžno nepoznáte po názve, ale čítaním tohto článku používate jej produkt: WordPress. Spoločnosť má viac než 700 zamestnancov, ktorí sú roztrúsení po celom svete v 62 krajinách. V roku 2017 spoločnosť zatvorila svoje kancelárie v San Franciscu, nakoľko ich nevyužívalo dostatočné množstvo zamestnancov. Namiesto toho spoločnosť poskytuje akési štipendium v hodnote 250 dolárov, ktoré môžu zamestnanci využiť na nájom v coworkingu, alebo kávu v kaviarni.

Porovnanie klasickej práce a práce remote

Klasická prácaRemote práca
výhodymožnosť rýchlejšej spätnej väzbyflexibilita
viac prepojený tímnižšie náklady na život
lepšie oddeliteľná práca od osobného života – nemusím si brať prácu domovnižšie náklady na cestovanie
stabilnejšie prostredieviac času s rodinou
šetrenie času – nemusím cestovať do práce
nevýhodymožný stereotyptreba sa vedieť donútiť pracovať
chýba kľud na pracoviskumenej osobnejšie prepojenie tímu
zbytočné stretnutia ťažšia komunikácia a pomoc v pracovných úlohách
strata času cestovaním do prácemožnosť si variť
pracovné prostredie určuje zamestnávateľ
obmedzené možnosti stravovania

Nástroje na remote prácu

G Suite

Ide o súbor Google aplikácii určený pre firemné používanie a všetky nástroje sú dostupné online v prehliadači prípadne existujú aj natívne aplikácie pre mobilné zariadenia. S väčšinou jeho nástrojov ste sa už pravdepodobne stretli.

  • Gmail: na emaily, možnosť rýchleho vyhľadávania, rozšírené služby ako pripomienky neodpovedaných emailov, výborné vlákna dlhších komunikácii, automatizované widgety na rôzne online služby
  • Google Calendar – výborná integrácia pozvánok, priamo integrované online meetingy, notifikácie, opakované úlohy, zdieľanie kalendárov tímu
  • Hangout – aplikácia na online chat a videohovory. Podporuje aj zdieľanie obrazovky. Beží aj bez nutnosti inštalácie
  • Google Docs: online alternatíva pre Word
  • Google Sheets: alternatíva Excelu ale v Cloude. Výborné na tvorbu cenových ponúk, špecifikácii. Dobré využitie s prepojením na marketingové nástroje, ktoré majú API. V sheetoch viete robiť aj vlastné skripty.
  • Google Presentations: alternatíva k Powerpointu alebo Keynote
  • Google Forms: vytváranie formulárov a dotazníkov. Automaticky vám z odpovedí robí aj databázu do Google Sheets. Bez nutnosti programovať viete vytvoriť v Google formulároch pomerne rýchlo akýkoľvek dotazník
  • Google Drive – organizácia všetkých súborov v Cloude

Asana.com

Nástroj určený na projektový manažment a organizovanie krátkodobých a dlhodobých úloh.

Everhour

Nástroj na meranie času určeného na danú aktivitu. Reportujeme v ňom klientom odrobené časy a zároveň si zamestnanci merajú svoje odrobené hodiny. Everhour plugin v Google Chrome vie priamo v asane zobraziť meracie tlačítka.

Figma.com

Figma je taktiež nástroj na kolaboratívnu tvorbu wireframes a dizajnov. A následne slúži aj na sekanie do CSS. Figmu sme predstavili už aj na našom blogu.

Zdroje inšpirácie pre prácu na diaľku 

Knihy

Štvorhodinový pracovný týždeň

Ide pravdepodobne o najznámejšiu knihu určenú na prácu na diaľku. V nej Tim Ferris popisuje, ako sa z bežného zamestnanca stal podnikateľom, ktorý cestuje, a zároveň na svojich cestách po svete aj pracuje . Táto kniha je skvelou inšpiráciou pre každého, kto uvažuje nad remote prácou.

Prečítajte si štvorhodinový pracovný týždeň aj vy.

ReWork

Kniha od zakladateľov firmy Basecamp, ktorú sme vyššie uviedli ako dobrý príklad remote firmy. Autori vysvetľujú postrehy z vlastného podnikania a nezameriavajú sa na konkrétne riešenia, skôr na minimalistickú filozofiu podnikania. 

ReWork – Change the Way You Work Forever.

Práca na diaľku

Ďalšie dielo od zakladateľov Basecamp. Tu už vysvetľujú prácu na diaľku praktickejšie. Poukazujú na výhody a nevýhody ako aj výzvy súvisiace s prácou na diaľku. Podrobne opisujú, ako práca na diaľku robí zo zamestnanca kvalitnejšieho pracovníka a zároveň, vyvracia veľa predsudkov a mýtov.

Práca na diaľku – zbytočná kancelária.

V práci nemusí byť blázinec

Do tretice kniha od Basecamp. Zaoberá sa riešením komplexných problémov vo firme, akými sú napríklad dlhé pracovné dni, nerealistické termíny alebo nestíhanie pracovných úloh. Každý tento problém sa však dá riešiť, ak ho rozoberiete podrobnejšie na menšie časti. Ako na to, zistíte v tejto knihe.

V práci nemusí byť blázninec, alebo ako mať pokojnú firmu.

Podivín

Organizačné štruktúry tak, ako ich poznáte sa dajú robiť aj inak. V knihe autor predkladá víziu o podniku, v ktorom majú zamestnanci podiel zo zisku (čím lepší výkon, tým lepší plat), volia svojich nadriadených a sami prijímajú nových zamestnancov, stanovujú si vlastné ciele, atď. Celkom nepredstaviteľné, že? Skúste si prečítať príbeh firmy Semco, ktorá funguje už od roku 1953.

Podivín – príbeh najneobvyklejšieho pracoviska na svete.

Sedemdenný víkend

Voľné pokračovanie knihy Podivín, ktoré sa zameriava na efektívny spôsob práce v 21. storočí. Dielo nadväzuje na Podivína, rozpracováva príbeh firmy Semca, jednej z najunikátnejších firiem v súčasnosti. 

Sedemdenný víkend – múdrejší spôsob práce v 21.storočí.

Podcast – Distributed

Zakladateľ WordPressu Matt Mullenweg a jeho spoločnosť distributed sa venuje remote firmám, ktoré su decentralizované po celom svete. Do svojho štúdia si pozýva zaujímavých majiteľov, ktorí dennodenne manažujú firmy na diaľku.

Vypočujte si Distributed with Matt Mullenweg.

Páči sa vám článok?