Ako robiť sklad e-shopu

Sklad e-shopu hrá kľúčovú rolu v objednávkovom procese. Štíhly a efektívny sklad udržuje predaj plynulý. Naopak, príliš veľa zásob a dezorganizácia zbytočne spomaľuje proces predaja. Ako sa teda dá docieliť organizovaný sklad?  

Efektívny dizajn skladu určite zahŕňa efektívne rozloženie a optimalizáciu priestoru. Ďalej je to označenie produktov a regálov, softvér na manažment systémov a technológie, alebo určené oblasti na vyzdvihnutie tovaru.

Čisté a dobre zorganizované sklady sú pripravené prijať tovar, pripraviť objednávky, nakladať kontajnery, a to najdôležitejšie, udržať zákazníkov spokojných.

Zorganizovať sklad sa však vždy ľahšie povie, ako urobí. Každé rozhodnutie by malo podporiť ciele organizácie, zatiaľ čo zvyšuje produktivitu, optimalizuje priestor, znižuje náklady a doručí nadštandardný zákaznícky servis.

Ak sa trápite so svojim skladom, alebo zisťujete, ako k nemu pristupovať, prečítajte si nasledovné tipy pre organizáciu skladu e-shopu.

sklad
zdroj fotografie: unsplash.com

Všeobecné tipy na organizáciu skladu

Stavebné úpravy

Existujúce sklady, ktoré spĺňajú požiadavky pre sklad e-shopu, sú málokedy perfektné. Navyše, vek a stav môžu spôsobiť, že niektoré dostupné zariadenia budú neprijateľné. Preto sú nevyhnutné stavebné úpravy, pri ktorých je treba myslieť najmä na výšku stropu a svetlá, stav jednotlivých zariadení alebo počet dokovacích dverí. Všetko závisí od súčasnej a budúcej veľkosti e-shopu, v závislosti od rastu.

Udržujte sklad čistým

Vyhradiť si 1-2 hodinu týždenne, alebo mesačne na vyčistenie skladu môže viesť k zlepšeniam v efektívnosti. Nikdy neviete, aké chýbajúce objednávky môžete nájsť. Čistý sklad znamená, že skladníci sa môžu pohybovať rýchlejšie a dokončiť svoje úlohy ľahšie.

Výber skladového materiálu

Manipulačné a skladovacie zariadenia umožňujú spoločnostiam spracovávať, baliť, skladovať a odosielať materiály a výrobky. Medzi najčastejšie používané manipulačné nástroje patria dopravné pásy, ktoré rýchlo a bezpečne premiestňujú materiály z jedného miesta na druhé. Tieto skonštruované systémy uľahčujú rýchlu prepravu ťažkého a hodnotného tovaru.

Spoločnosti tiež ťažia z úložných systémov, ako sú paletové regály, ktoré ukladajú produkty na horizontálnych platformách. Ďalej sú to skladové priečky, čo je užitočný nástroj, ktorý chráni produkty, až kým nie sú pripravené na odoslanie na svoje konečné miesto určenia.

Kovové a drôtené police sú základom akéhokoľvek skladu alebo výrobného zariadenia: tieto robustné povrchy umožňujú podnikom ukladať a vystavovať tovar a sú užitočné pre správu inventáru produktov.

Výber skladového systému

Softvérové riešenia na riadenie a riadenie skladových operácií spadajú do dvoch širokých kategórií: systémy manažmentu skladov (WMS) a systémy riadenia skladov (WCS).

WMS systémy umožňujú presné riadenie všetkých činností v rámci štyroch stien distribučného centra. Tieto činnosti zahŕňajú prijímanie, odkladanie, správu skladovania, vyzdvihnutie, balenie, prepravu, manažment pracovných síl, plánovanie práce, nastavenie a analýzu skladu.

WCS systémy zabezpečujú počítačovú kontrolu automatizovaného zariadenia, ako napríklad mnohých vyššie uvedených položiek v časti výber skladového materiálu. Aj keď nie všetci vývojári softvéru poskytujú obe riešenia, väčšina poskytovateľov WMS ponúka aj riešenie WCS.

Znížte neporiadok

Neorganizovaný, alebo neporiadny sklad naznačuje návštevníkom, dodávateľom a zamestnancom, že tu chýba efektívnosť. Môže to taktiež znamenať, že potenciálne tržby sa strácajú, pracovníci skladu sú preťažení alebo, že morálka spoločnosti je nízka.

Adoptujte praktiku stavu nízkych zásob

Udržovať si nízky stav zásob znamená, že máte v sklade iba toľko tovaru, koľko v skutočnosti potrebujete a nič viac. Pracovníci tak majú menej produktov na pretriedenie, keď organizujú nové zásoby, alebo dokončujú objednávky.

Skúste znížiť vaše zásoby v rezerve, alebo zistiť, či môžu dodávatelia dodávať menšie zásoby na častejšej báze. Akonáhle sa zásielky dodajú správne, môžete zvýšiť svoju efektívnosť s nízkym stavom zásob.

Dbajte na bezpečnosť

Keď ide o bezpečnosť, je to najväčšia priorita. Po bezpečnosti môžete myslieť na efektívnosť. Posledná vec, ktorú chcete urobiť, je vystaviť svojich zamestnancov nebezpečenstvu len preto, aby ste zvýšili tržby. Keď ide o sklad, bezpečný sklad je efektívny sklad.

Využite regály a priestor

Keď hľadáte spôsob ako zlepšiť efektívnosť skladu, dobrý spôsob je pochopiť, ako sú využité regály a priestor. Umiestnenie regálov a kontajnerov spolu s návykmi dopravy a celkového dizajnu budovy celkovo ovplyvňuje schopnosť využiť dostupný priestor.

Upravte organizáciu na základe odvetvia

Každý organizačný systém by mal byť upravený pre špecifické odvetvie e-shopu. Niekedy bude odoslaných viacero položiek naraz v rovnakom čase na rovnaké miesto.

Udržať všetky tovary v rovnakej oblasti pomáha všetkým zamestnancom nájsť ich zásielku a naložiť ju na nákladiak. Na druhej strane, ak musia byť individuálne balíky poslané na rôzne destinácie, treba vyskúšať rôzne organizačné systémy, ktoré môžu fungovať.

Znížte počet odoslaných kontajnerov

Minimalizovať počet kontajnerov použitých v sklade sa môže zdať ako malý krok v zefektívnení procesov, no je dôležitý pre zvýšenie produktivity pracovníkov. Možno si myslíte, že mať niekoľko veľkostí a tvarov kontajnerov môže odstrániť odpad, no môže taktiež spomaliť pracovníkov, ktorí si musia vybrať najlepší kontajner pre daný tovar.

Veďte si štatistiku miery chýb

Dokonca aj v najefektívnejšom a najorganizovanejšom sklade bude občas dochádzať k chybám. Udržovať si štatistiku takýchto zásob a ako často k ním dochádza môže zlepšiť kľúčové náhľady do oblastí, ktoré majú priestor na zlepšenie.

Využite stohovateľné police

Ide o jednoduchý spôsob pre uloženie malých tovarov. Skladníci ich môžu využiť na organizáciu a prístup k malým produktom, po ktorých je vysoký dopyt. Môže ich využiť každý sklad, nakoľko menšie stohovateľné police sa môžu uložiť na stoly a police. Vo výsledku ich môžete použiť aj na uloženie tlačených štítkov, alebo dokumentov, ako sú faktúry.

Pravidelne škoľte zamestnancov skladu

Existujú dve riešenia na udržanie organizovaného skladu. Prvým sú pravidelné školenia pre zamestnancov skladu o dôležitosti udržovať sklad organizovaným.

Druhým je používať nástroje na udržovanie aktuálneho stavu zásob. Udržovať sklad organizovaný sa stane súčasťou kultúry spoločnosti, keď je predmetom pravidelnom tréningu.

Implementujte systém počítania cyklov

Namiesto jednej veľkej inventúry raz ročne si osvojte cyklus, v ktorom sú zásoby počítané jeden, alebo viackrát v danom cykle. Môže to byť mesačne, štvrťročne, alebo toľkokrát, koľko chcete. Toto pomáha udržovať stav zásob presnejší, ako aj identifikovať chýbajúce zásoby a chyby v objednávkach.

Odstráňte činnosti, ktoré nepridávajú hodnotu

Cesta k štíhlej organizácii vedie k neustálemu odstraňovaniu zbytočných procesov. Prehodnoťte všetky procesy aspoň raz ročne, aby ste sa uistili, že nerobíte nadbytočné činnosti. Zhodnoťte aj produktový mix na potvrdenie nového populárneho tovaru, ktorý je uložený bližšie k zberačom.

sklad
zdroj fotografie: unsplash.com

Tipy na označovanie tovaru a používanú technológiu

Označovanie regálov/segmentácia skladu

Regály označujte zdola nahor. Táto prax je obzvlášť dôležitá pre sklady, ktoré pracujú s regálovým riešením s vysokou hustotou, ktorá obsahuje viac úrovní. Ale aj keď ide o malý sklad, stále by ste mali označovať svoje regály zdola nahor.

Začnite s číslom „01“, pokračujte s „02“ atď. Je rozumné používať dvojciferný model, aj keď v súčasnosti nemáte dostatok úrovní na jeho vytvorenie. Je to preto, že systém vám umožňuje pomenovať viac úrovní bez toho, aby ste vykonali numerické zmeny, ak ste sa v skutočnosti rozhodli rozšíriť svoje zásoby.

Pri označovaní používajte serpentínovú, alebo štandardnú metódu.

Serpentínová metóda

Sklady využívajúce techniky strategického vychystávania kvôli veľkým objemom jednotiek SKU, alebo rýchlo sa pohybujúcim zásobám väčšinou ťažia zo serpentínového modelu. V ňom sa zberače presúvajú z miesta na miesto, hore a dolu uličkami.

Pomocou tohto modelu označovania môžu zberači rýchlo prejsť cez podlahu skladu bez zdvojnásobenia späť na predchádzajúce umiestnenia. V tomto prípade sa uličky bežne označujú abecedne – jednotky AA, AB pre uličku 1 a jednotky, BA, BB pre uličku 2.

Tradičná metóda

V štandardnom modeli označovania sa nemusia nevyhnutne zohľadňovať techniky vyberania, čo znamená, že zberači musia pri výbere správnych objednávok produktov prejsť z miesta na miesto a často zdvojnásobiť čas kvôli návratu na predchádzajúce miesta. V tomto prípade sa uličky obvykle označujú abecedne a v číselnom poradí od prvého regálového systému.

Označovanie pozícii v sklade

Začnite s tým v prvej oblasti/miestnosti/zóny, ktorú chcete začať označovať, a postavte sa pred miesto, kde chcete začať so sekciami.

Následne vytvorte štítok. Nezabudnite, že na štítok chcete zahrnúť názov celej oblasti. Ak používate papierové prúžky, pero a pásku, napíšte názov miesta na prúžok papiera, vytvorte šípky a potom ho zakryte priehľadnou páskou.

Vaše štítky by mali začínať skratkou zóny (ak používate zóny), písmenom sekcie (ak používate sekcie) a potom zostupovať od 1 – 10 alebo A-Z od najvyššieho bodu k podlahe. Ak máte dve police vedľa seba na poličke, zvážte ukončenie jedného písmenom L a druhého znakom R (pre vľavo a vpravo).

Používajte informačné štítky na všetkých produktoch

Toto zaistí, že pri prehľadávaní zásob ich môžete jednoducho skladovať a ukladať. Ak sú napr. tovary označené s číslom SKU (stock-keeping unit) spolu s typom produktu a popisom, následne ich môžete vyhľadávať podľa štítkov.

Tlač štítkov v sklade

Veľa skladov tlačí štítky s čiarovými kódmi prostredníctvom 4-palcových stolových tlačiarní s tepelným štítkom. Etikety boli často navrhnuté tak, aby tlačili čiarový kód v tvare plotu.

Tlačový štítok v tvare plotu
Štítok v tvare plotu. Zdroj: insignia.com

V prípade fúkaného pixelu v tlačovej hlave môže táto metóda spôsobiť zlyhanie čiarových kódov. Skenery ich ďalej nebudú čítať v hale dodávok. To by mohlo spôsobiť plytvanie vráteným tovarom a prepravou, nesprávne identifikácie a prípadnú čiernu značku ako dodávateľa.

Pri skenovaní tohto čiarového kódu skener nesprávne vymaže tieto chýbajúce čiarky ako súčasť vášho čiarového kódu. To vás bude stáť viac času a zdrojov na stiahnutie kartónov označených poškodenými čiarovými kódmi.

Zle vytlačený štítok v tvare plotu skener neprečíta
Zle vytlačený štítok v tvare plotu skener neprečíta. Zdroj: insignia.com

Zabezpečením tlačenia čiarových kódov vo formáte rebríka po výstupe z tlačiarne budete chrániť integritu čiarového kódu.

Ak to chcete urobiť, štítok otočte, alebo skúste formát štítka otočiť o 90 stupňov. Týmto spôsobom v prípade zlyhania pixelov v tlačovej hlave bude tlačiareň stále vytvárať čitateľný čiarový kód.

Tlačový štítok v tvare rebríka.
Štítok v tvare rebríka. Zdroj: insignia.com

Pri skenovaní tohto čiarového kódu bude skener stále čítať čiarový kód správne. Je to tiež rýchlejšie a ľahšie pre používateľa, aby zistil chyby, čo šetrí drahocenný čas.

Zle vytlačený štítok v tvare rebríka skener prečíta.
Zle vytlačený štítok v tvare rebríka skener prečíta. Zdroj: insignia.com

Označujte produktmi QR kódmi a používajte čítačku QR kódov

QR a čiarové kódy sú nevyhnutné pre moderné riadenie zásob. Ak ich nepoužívate, váš sklad je na úrovni stredoveku. Pri spárovaní so správnym softvérom založeným na cloude, QR kódy poskytnú podrobný prehľad stavu zásob vo vašich činnostiach v reálnom čase, čo vás ušetrí od príliš veľa zásob na sklade (kedy musíte predávať za nižšiu cenu), alebo príliš nízkeho stavu zásob (vďaka čomu budete stíhať dopytu). O QR kódoch sme napísali viac v článku Kde a ako správne používať QR kódy.

Prepojte e-shop so skladom

Vaša konkurencia používa každú technologickú výhodu na optimalizáciu činností na získanie konkurenčnej výhody. Nájdite si čas na stanovenie opakujúcich sa úloh, ktoré môžu benefitovať z automatizácie.

Či už je to softvér na prepojenie s webovou stránkou e-shopu a manažovanie skladu (warehouse management system, ďalej WMS), ktorý organizuje objednávky, po riešenie dopravníkových pásov na rýchlejšie dokončenie objednávok, všetky tieto technológie majú vo vašom sklade miesto.

Používajte EAN kódy

European Article Number (ďalej EAN kód) je druh čiarových kódov. Používa sa na identifikáciu produktov a definuje tovar, ktorý predávate. Nájdete ich najmä na značkových produktoch, ktoré majú vlastného výrobcu a model. Ide hlavne o módne produkty ako oblečenie, slnečné okuliare, hodinky a pod. Používanie týchto EAN kódov, ktoré sú zvyčajne verejne dostupné si uľahčíte celkovú administráciu.

Použite vhodný systém kontroly tovaru

Akonáhle sú vaše zásoby na vhodnom mieste v sklade, je dôležité udržovať si detailné záznamy s dobrým systémom kontroly tovaru. Ide o proces manažovania umiestnenia, zásob po ruke a histórie pohybu v sklade.

Určte poradie objednávok pomocou softvéru

Veľa času môžete ušetriť použitím softvéru na určenie poradie objednávok. Môžete sa rozhodnúť určiť objednávky v zmysle výberu cesty, zoskupovať objednávky podľa zón, zoskupovať niektoré objednávky spolu, alebo dať na bok objednávky, ktoré zahŕňajú neprenosné predmety.

Použite WMS softvér, ktorý vám umožní organizovať pracovný proces tak, aby mal zmysel pre organizáciu a optimalizáciu spôsobu, akým sú objednávky určené v poradí.

Automatizácia procesov v sklade

Automatizácia skladu umožňuje skladovej prevádzke dosiahnuť väčšie výsledky s výrazne menšou námahou pomocou jednej alebo viacerých technológií. Najlepšie riešenia automatizácie skladovania sú škálovateľné, ergonomické a poskytujú návratnosť investícií v mesiacoch, nie rokoch.

Automatizácia skladov má dve časti: automatizáciu procesov a fyzickú automatizáciu.

Automatizácia procesov, ktorá sa niekedy označuje ako automatizácia systému, digitalizuje manuálne procesy, ako napríklad zhromažďovanie údajov o zásobách, a integruje tieto údaje do vášho softvérového prostredia, napríklad do databázy, alebo systému ERP (Enterprise Resource Planning).

Tento typ automatizácie beží na systéme čiarových kódov a bezdrôtových snímačov čiarových kódov, ktoré vstupujú a sledujú údaje, ktoré sa potom prostredníctvom softvéru oznamujú do centralizovaného úložiska, v ktorom sa informácie ukladajú na budúce vyhľadávanie.

Fyzická automatizácia, ktorá zahŕňa rôzne formy mechanizovanej automatizácie, sa týka použitia robotov a robotických systémov v sklade. Realizácia fyzickej automatizácie je nákladnejšia a poskytuje iba primeranú návratnosť investícií pre väčšie operácie veľkoobjemového skladu a distribučného centra.

Príklady fyzickej automatizácie zahŕňajú systém goods-to-person (tovar pre človeka, ďalej GTP), automatizované navádzané vozidlá bez vodiča (automatic guided vehicle, AGV) a autonómne mobilné roboty (AMR).

sklad

Tipy na rozloženie skladu

Prehodnoťte svoj dizajn

Bez ohľadu na to ako ste zorganizovaný, ak sa vaše predaje zvyšujú každým rokom, budete potrebovať nový dizajn rozloženia skladu, alebo dokonca úplne nový sklad. Ako sa predaje zvyšujú každým rokom, znamená to, že požiadavky na priestor sa prirodzene budú musieť prehodnotiť. Toto vyhodnotenie priestoru sa odporúča robiť každých 3 až 5 rokov, v závislosti od toho, ako sa vašej spoločnosti darí zvyšovať predaje.

Vytvorte profil pre svoje objednávky

Vaše najpopulárnejšie SKU sa pravdepodobne menia každým ročným obdobím. Doplňujte preto sklad primerane, aby zvládol váš biznis model. Zhodnoťte svoje nastavenie aspoň 1x za rok. Toto zaručí, že vaše A-čkové produkty sú v správnej oblasti, čím sa zníži nevyhnutné cestovanie pre vašich skladníkov.

Pouvažujte o vertikálnom skladovaní

Priestor na podlahe je obmedzený. Vertikálne skladovanie tak môže ponúknuť viac uložených produktov. Vyžaduje si správny typ regálov pre produkty s dôrazom na bezpečnosť a jednoduchý prístup. Slabé použitie dostupného priestoru v sklade je známym problémom a môže byť jednoducho vyriešený upravenými systémami regálov.

Klasifikujte tovar

Ako presne by mal byť tovar klasifikovaný záleží od viacerých faktorov. Kľúčové faktory sú veľkosť a váha uložených produktov spolu s frekvenciou, s ktorou sa vyzdvihujú. Efektívnym sa preukázalo zhodnotiť všetky uložené produkty a nielen sústrediť sa na optimalizáciu rýchlo sa predávajúcich produktov.

Paretovo pravidlo 80/20, kedy 20 % produktov zodpovedá 80 % predaja tu neplatí, pretože to znamená, že spoločnosť nezohľadňuje 80 % svojich produktov.

Zabezpečte dostatočný priestor v uličkách

Áno, chcete využiť maximálny priestor skladu. No pamätajte si, že keď pohybujete tovarom, potrebujete priestor na manévrovanie. Ak ste zúžili uličky umiestnením príliš veľa regálov, premiestňovanie produktov môže trvať namiesto sekúnd až niekoľko minút .

Udržovať uličky čisté a otvorené vám ušetrí čas a peniaze. Vaši pracovníci sa môžu potknúť, alebo zhodiť tovar pri premiestňovaní položiek v preplnených uličkách. Môžete určiť jedného pracovníka na vyčistenie uličiek, aby ste sa uistili, že je o to postarané.

Využite slotting

Slotting predstavuje proces udržovania podobných typov zásob spolu. Poskytuje skvelé benefity v podobe zvýšenia priestupnosti a zvýšenej úrovne presnosti. Kategórie zahŕňajú rýchlosť obratu, fyzickú veľkosť, komplementárne produkty, sezónnosť a ďalšie spoločné vlastnosti. Zvýšite tak presnosť znížením času hľadania.

Znížte čas presúvania

Zníženie času prepravy zlepšuje produktivitu vyzdvihovania objednávok. Kvôli tomuto sa využíva v skladoch stratégia vyzdvihovania vo várkach a klastroch. Preto niektoré spoločnosti investujú do systémov dopravníkov.

Čas presúvania zodpovedá za 50 % a viac hodín vyzdvihnutia. Kombinovaním objednávok do jednej cesty sa znižuje čas presúvania. Čím menšia objednávka, tým lepšia príležitosť kombinovať viacero objednávok do jednej cesty.

Zabezpečte jednoduchý prístup k zberným košom

Keď používate zberné koše, uistite sa, že je k nim ľahký prístup a pohyb v sklade. Veľa času a energie môže byť strávených práve na presun zberných košov k potrebnému tovaru. Pamätajte si, že čokoľvek čo vyzerá náročne, alebo čudne predstavuje risk zranenia, čo vedie k dodatočným nákladom.

Uistite sa, že zberači môžu vidieť zberné koše ľahko. Aj keď máte automatizovaný proces a všetko sa skenuje, vizuálna kontrola môže zbadať viacero potenciálnych chýb.

sklad
zdroj fotografie: unsplash.com

Tipy pri prijímaní zásob

Určte dedikovaný priestor pre prijímanie zásob

Množstvo chýb pri uskladnení nastáva pri prijímaní, keď vaši pracovníci nemajú dostatok priestoru na prácu. Odstránenie chýb pri prijímaní vás odbremení od všetkých problémov v predajnom cykle, ako je strata času, peňazí a kredibility.

Vytvorte procesy na prijímanie a spracovanie zásob

Spíšte si, ako proces zásob funguje vo vašom e-shope. Napr. zásoby môžu prísť do oblasti prijímania v sklade, takže popíšte ako zásoby prechádzajú od prijímania, kto je zodpovedný za prihlásenie zásob do systému a ako sú zásoby umiestnené na regáloch.

Zabezpečte, aby časť objednávok prišla naraz

Viacero súčastí objednávok by mali prísť do skladu v blízkom slede, aby objednávka išla rovno do prívesu, namiesto toho, aby sa niekam uložila a čakala na ďalší pohyb.

Pohlad na sklad
zdroj fotografie: pixabay.com

Balenie objednávok

Existuje niekoľko spôsobov ako baliť objednávky.

Kusové balenie

Toto je pravdepodobne najpriamejšia metóda balenia, pri ktorej začína väčšina spoločností. Objednávky sa vyberajú jedna po druhej potom, čo prichádzajú.

Proces môže byť rovnako jednoduchý ako odoslanie pracovníka skladu do skladu s objednávkou v ruke a nechať ich vybrať položky z regálov, kým sa každá objednávka nevyplní. Tento proces sa dá ľahko implementovať, ale zriedka je veľmi efektívny v čomkoľvek, ako je najmenší sklad.

Skupinové balenie

Sklady, ktoré majú o niečo viac prevádzky, zvyčajne budú musieť nájsť efektívnejší spôsob, ako vyplniť objednávky, a pre mnohých je výber dávky šaržou ďalším logickým krokom.

Dávkovanie šarží je podobné vyberaniu kusov, ale radšej ako vyberanie objednávok naraz, môže objednávač objednávok splniť niekoľko objednávok naraz. Tým sa zefektívni prevádzka cez sklad a umožní sa rýchlejšie vybaviť viac objednávok. S rastúcim objemom objednávok však stále existujú obmedzenia.

Zónové balenie

Zónové balenie uznáva, že vychystávanie kusov a dávkové vychystávanie nie sú najrýchlejšími spôsobmi, ako si vybrať objednávku, a že veľa rúk uľahčuje prácu. Pri vyberaní zón sú sklady rozdelené na zóny alebo oblasti. Vyberači objednávok sú priradení na výber položiek iba z pridelených zón.

Ak sú na vyplnenie objednávky potrebné položky z viacerých zón, pracovníci pre tieto položky sa presunú z jednej zóny do ďalšej, kým sa nevyplnia objednávky. Tieto škatule sa často pohybujú pomocou dopravného pásu, ale je možné ich presunúť aj ručne.

Vlnové balenie

Ide v podstate o kombináciu zónového a skupinového balenia. Objednávky sa vyberajú v skupinách, pričom pracovníci sú pridelení do zóny, v ktorej budú vyberať skupinové objednávky.

Pre ešte väčšiu účinnosť spoločnosti môžu prejsť k automatickému vychystávaniu, buď pomocou metódy triediacich systémov, kde sú objednávky skutočne dodávané do zberača pomocou dopravníka a automatizovaných skladovacích jednotiek.

Ďalej je tu metóda pick to box, ktorá je podobná ako pri metóde triediacich systémov, ale zahŕňa viacnásobné vychystávanie vozíkov na viacerých staniciach, pričom škatule sa pohybujú dopravníkom medzi stanicami. Automatizovaný zber však môže byť drahý.

zdroj fotografie: pixabay.com

Kontrola obsahu objednávky

Kontrola obsahu sa zvyčajne vykonáva na určitom percente náhodne vybraných jednotiek na „platforme“. Najbežnejšou praxou je, že dodávateľská spoločnosť alebo predajca prepraví objednávky do expedičného skladu, kde externý inšpektor vykoná kontrolu kontroly kvality. 

V prípade, že výrobky neprechádzajú kontrolou, budú musieť byť prepravené späť do skladu namiesto toho, aby boli odoslané zákazníkom. Táto metóda je ideálna pre veľké zakúpené objemy. Mnoho spoločností ho však často považuje za nepraktické z dôvodu nákladov na prepravu jednotiek z továrne na platformu (a naopak, v prípade potreby prepracovania).

Tlač štítkov pre kuriérov

Kuriérske a logistické spoločnosti vyžadujú niekoľko predtlačených samolepiacich štítkov, aby zabezpečili, že správny balík sa doručí správnemu klientovi. Predtlačené šablóny je možné tlačiť tak, aby tlačiareň štítkov s čiarovými kódmi mohla tlačiť dôležité informácie v rámci definovaných oblastí.

Vyskladnenie tovaru v sklade
zdroj fotografie: pixabay.com

Vyskladnenie tovaru

Každý kúsok skladového priestoru venovaný nadbytočným zásobám je stratenou príležitosťou. Zaberajú totiž miesto pre najpredávanejšie položky zásob. Zbavenie sa nadbytočných zásob môže uvoľniť tento priestor a zvýšiť tak potenciál výnosov.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa zbaviť nadbytočných zásob. Môže to ovplyvniť ziskové marže, ale prinajmenšom môžete získať naspäť aspoň zaplatenú kúpnu cenu.

Spojenie predaja s iným tovarom

Spojte nadbytočné zásoby s viacerými aktuálnymi položkami a predajte ich v kombinácii so zľavou. Môžete tak rýchlo presunúť veľké množstvo položiek a dostať tieto nadbytočné zásoby zo skladu.

Napr. v Japonsku existuje populárny koncept, kedy maloobchodníci vytvárajú tzv. „šťastné tašky“. Spájajú tovar z minulej sezóny, niekedy s viacerými aktuálnymi položkami, do tajomnej tašky, ktorú si zákazníci môžu kúpiť.

Darčeky pri nákupoch

Každý má rád bezplatné veci, takže darček s nákupom povzbudzuje zákazníkov, aby utratili trochu viac, aby ho mohli získať. Nie všetci zákazníci budú chcieť zaplatiť plnú cenu za položku, ktorá sa im nepáči, ale vnímanie výhodnej hodnoty za peniaze prostredníctvom darov a zliav je veľkou motiváciou k tomu, aby si zákazníci tovar kúpili.

Darovanie nadbytočného tovaru

V prípade maloobchodníkov je pravdepodobné, že niektoré nadbytočné zásoby majú hodnotu pre charitatívne alebo neziskové organizácie. Darovaním nechcených položiek môžete vytvoriť dobré PR a hodnotu daru použiť ako nákladovú položku v účtovníctve.

Vrátenie zásob dodávateľovi

Máte s dodávateľom dohodu o prípadnom vrátení zásob? Aj keď máte problémy s presunom zásob, ak sú zásoby ešte aktuálne, váš dodávateľ ich bude môcť presunúť inde. Ak je to možné, buďte pripravení na to, že to nebude len tak a môžete mať malú stratu.

Ako robiť inventúru skladu

Cieľom inventúry skladu je zaistenie úplnej parity a presnosti medzi skutočným množstvom zásob umiestnených vo vašom sklade pre každý druh tovaru (a jeho varianty) a zaznamenaným množstvom zásob vo vašich tabuľkách zásob, alebo v softvéri na správu zásob.

Pomáha to predchádzať nadmernému predaju, keď je reálny stav zásob nižší ako zaznamenaný. Navyše to správne pomôže oceniť zásoby pre daňové priznanie. Pre každého maloobchodníka, alebo prevádzkovateľa skladu je dôležité, aby sa pravidelne uistil, že zaznamenaný inventár sa zhoduje so skutočným inventárom.

Existujú dva spôsoby, ako uskutočniť fyzický stav zásob:

1. Ručné počítanie zásob

Tradične to znamená pozastavenie činnosti na mieste, aby sa vykonal plánovaný počet prostredníctvom papierových zoznamov na manuálne počítanie.

2. Digitálne počítanie zásob

Zahŕňa to použitie smartfónu s mobilnou aplikáciou a/alebo skenera čiarových kódov na elektronickú kontrolu a zaznamenávanie čísel do centralizovaného inventárneho systému.

zdroj fotografie: pixabay.com

Ako udržiavať viac skladov?

Akonáhle spoločnosti začnú rásť, mať jeden sklad na jednom mieste už nebude stačiť. Ak vaša značka rastie, preprava vašich položiek z jedného skladu na druhej strane republiky môže spôsobiť vašim zákazníkom oneskorenie pri doprave.

Je niekoľko tipov ako ako udržiavať viac skladov.

Udržujte synchronizáciu údajov na rôznych miestach pomocou správnych nástrojov

Rovnako ako v prípade iných procesov, aj pri použití správnej technológie môže byť riadenie zásob oveľa jednoduchšie. Ak máte viac miest, ktoré vyžadujú správu zásob, potrebujete nástroj, ktorý je dostatočne robustný, aby vyhovoval vašim potrebám. Niektoré z týchto zdĺhavých, manuálnych procesov môžete zautomatizovať a získať väčšiu transparentnosť vo svojich operáciách na všetkých miestach, kde máte uložený inventár.

Upravte rozloženie vášho skladu

Preskúmajte rozloženie všetkých vašich skladov. Sú optimalizované z hľadiska efektívnosti? Je rozvrhnutie logické a ľahké pre zamestnancov pri navigácii? Ak sú všetky vaše sklady dobre organizované, rozloženie môže pozitívne ovplyvniť rýchlosť dodania tovaru pre zákazníkov.

Ak produkty nie sú správne klasifikované, alebo ak je váš sklad mätúce bludisko, zamestnancom trvá dlhšie ich nájsť a odoslať zákazníkom. A ako vieme, rýchlejšia a presnejšia preprava sa rovná vyššej spokojnosti zákazníkov.

Zohľadnite geografiu

Výber správneho umiestnenia pre váš sklad je rozhodujúci pre rýchlejšie plnenie objednávok. Po nahliadnutí do údajov o predaji môžete nájsť regióny alebo mestá s vysokou koncentráciou vašich zákazníkov a zohľadniť ich vo svojom rozhodnutí o ďalšom umiestnení skladu.

Bez efektívneho skladu to nepôjde

Úspech e-shopu si vyžaduje kvalitné IT a zvládnutá logistika. Vo vibration sa postaráme o IT + digitálny marketing. Vytvorenie efektívneho skladu si vyžaduje veľké množstvo práce a času. Pokiaľ si však dáte tú námahu, odmenou vám bude efektívnejší objednávkový proces a spokojní zákazníci.

Hľadáte kompletné e-commerce riešenie + skladové riešenie ? Vyskúšajte Sellio

Náš systém Sellio predstavuje hotové e-commerce riešenie, vrátane skladového riešenia. Vieme ho plne upraviť podľa potrieb vašej spoločnosti. V rámci Sellio je možnosť vytvoriť kontrolu objednávok cez čítačky.

V Sellio sa dá používať viac skladov a tlačiť klasické doklady ako príjemky alebo výdajky. Má vytvorený výrobný modul na produkty, ktorý sa dá napojiť na akýkoľvek ďalší systém. Náš systém Sellio máme napojený na systémy ako MRP, Pohodu, Omegu, Altos Varios, Money, Proluc a ďalšie.

Kontaktujte nás a spoločne sa pozrieme na váš e-commerce projekt.

Páči sa vám článok?

Potrebujete riešenie na mieru?
Kontaktujte nás!

Vladimír Donič hlavný konzultant

+421 948 368 636

vladimir.donic@vibration.sk

Alebo vyplňte krátky formulár

Zadať dopyt