Niekoľko rád pred založením vlastného eshopu

V tomto článku sa budem venovať problematike zakladania vlastného eshopu. Na čo všetko myslieť pred vytvorením eshopu.

Potrebujete investovať veľa svojho času

Ak má byť váš eshop úspešný, musíte vynaložiť pomerne veľa času na jeho rozbeh a nemenej veľa času na jeho prevádzku. Ak si myslíte, že raz za deň tomu dáte pol hodinu, tak to rovno zabalte.

Spravte si prieskum trhu

Výber segmentu pre eshop je to najdôležitejšie. Sú vysoko konkurenčné segmenty napríklad pri počítačoch, či elektronike. Existujú veľké eshopy, ktorý investujú do predaja obrovské investície do platenej reklamy a SEO. Sú segmenty, ktoré sú určite menej náročnejšie na začiatok.

Správne zameranie eshopu a následné vytvorenie autority na trhu v danom segmente vie určite pomôcť návštevnosti a predaju.

Nájdite si dodávateľov produktov

Nájsť kvalitné produkty a rýchleho dodávateľa je kľúčové.

Konkurencia

Zákazníci vedia oceniť priateľský, pohotový a hlavne rýchly prístup, respektíve zákaznícku podporu. Objednajte si od vášho najväčšieho konkurenta a hľadajte nedostatky. Vy to spravte lepšie. Myslite na detaily.

Premyslite si logistiku vopred

Zistite si ceny dopravy u jednotlivých prepravcov. Myslite aj na poistenie a dodacie lehoty. Premyslite si celý flow od objednávky až po platbu.

Výber právnej formy a DPH

Zo začiatku sa dá začať na živnosť. Ak budete mať zisk väčší ako 5000 eur ročne, tak by som šiel jednoznačne do s.r.o., nakoľko ručíte pri s.r.o. len výškou vkladu, pri živnosti to je do výšky vášho majetku. Ak budete mať obrat väčší ako cca 50 000 ročne, tak budete musieť byť aj platca DPH.

Komunikácia so zákazníkmi je náročná

Budú vám volať neznámi ľudia od rána do večera a pýtať sa hlúpe veci, hlavne, ak chcete predávať na báze B2C – business to customer. Neuverili by ste, ale aj mladí aj starí, napíšu gail.com, gmail.sk, neuvedú správne PSČ a podobne.

Obchodné podmienky

Nepodceňujte texty, ktoré nikto „nečíta“. Je to v podstate zmluva, ktorú uzatvára s Vami zákazník, takže by ste si mali určiť svoje podmienky jednoznačne a právne v poriadku.

Minimálna objednávka

Odporúčam neposielať malé zásielky do 10 eur. Len samotná doprava stojí skoro polovicu a musíte baliť, expedovať, trackovať cestu, môže sa vám tovar vrátiť, poškodiť pri doprave, musíte každú transakciu zaúčtovať. Je to na dlhé lakte. Pri osobnom odbere musíte telefonovať, písať emaily, byť v správny čas na zvolenom mieste.

Legislatíva

Odporúčam si naštudovať zákon o elektronickom obchode z roku 2004

Ďalej musíte dodržiavať podľa § 7 ods. 1 zákona 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov – prevádzkovateľ internetového obchodu potrebuje výslovný súhlas od kupujúceho, aby Vám mohol zasielať marketingové materiály prostredníctvom e-mailu (napr. zakliknutím príslušného políčka) alebo poštou.

Predaj cez internet umožňuje odstúpenie od zmluvy a vrátenia tovaru do siedmich pracovných dní na základe § 12 zákona o zásielkovom predaji.

Pribudlo aj nariadenie GDPR. To je kapitola sama o sebe.

Zákazníci sú rozmaznaní

Zvyšovanie konkurencie tlačí eshopy do neustáleho zlepšovania. V Čechách je trh dokonca v niektorých segmentoch tak presýtený, že sú užívatelia oveľa náročnejší. Toto bude trend aj na Slovensku. Zákazníci očakávajú platby kartou, lacného kuriéra, tovar do 2 dní, ideálne hneď. V dnešnej dobe facebookov, osobných blogov a heurék, za každý detail počas predaja, ktorý nie je profesionálny, váš eshop vedia rozniesť zákazníci v zuboch.

Zamerajte sa na svoju cieľovú skupinu

Hovorte a píšte pre danú skupinu. Hľadajte možnosti spolupráce a komunikácie s vašou cieľovou skupinou.

Premyslite si marketingovú stratégiu

Ako sa o Vás dozvedia zákazníci? Aké aktivity budete vyvíjať. Koľko plánujete do týchto aktivít investovať. Spustíte web a nepríde nik. Musíte na Váš nový eshop ukázať z iných stránok alebo platiť reklamu. Google váš eshop zaindexuje. Ale nebudete prvý v google. Ani druhý. Treba na tom makať.

Výber dodávateľa na eshop

Až po premyslení celej stratégie by som odporúčal hľadať dodávateľa eshopu. Existujú prenájmy hotových riešení – ideálne na vyskúšanie, ako eshop funguje. Existujú open source systémy, ktoré sú zdarma, len je ich nutné prispôsobiť potrebám eshopu rôznymi modulmi a nakonfigurovať ich. Alebo si môžete dať vytvoriť eshop na mieru od množstva slovenských firiem.

Výber hostingu

Dodávateľ eshopu Vám zabezpečí hosting, prípadne doménu, alebo si môžete eshop hostovať na kúpenom hostingu u seba. Podľa zvoleného eshop systému.

Vytvorte si podporné kanály

Ideálne spraviť aj facebook page, twitter profil a prípadne aj google plus. Dobrá vec je aj blog, kde môžete rozoberať aktuálne témy okolo vášho businessu.

Skôr či neskôr budete potrebovať účtovníka.

Ak budete mať s.r.o., tak budete musieť viesť podvojné účtovníctvo, čo už nie je banálna vec a zrejme budete potrebovať účtovníka.

Označenie tovaru

Váš tovar by ste si mali označiť kódmi, ktoré budete vedieť používať X rokov.

Skladové hospodárstvo

Pri predaji tovaru potrebujete viesť aj sklad. Príjemky, výdajky, stav skladu, inventúry. No radosť 🙂

Obrázky k produktom

Obrázok alebo fotka predáva. Kvalitné fotky = lepší predaj. Bacha na konkurenciu. Sú borci, ktorí vám tie fotky ukradnú. Preto treba používať watermark na označenie vašich fotiek.

Ak si chcete tovar fotiť vo vlastnej réžií, tak potrebujete:

  • ideálne zrkadlovku
  • dobrý objektív, napríklad statická 50ka na menšie produkty
  • statív
  • fotobox, alebo plátno
  • ideálne 2 a viac svetiel alebo blesky
  • grafický program, kde fotky upravíte
  • kopec času, skúšania a nervov

Pri fotení produktov v cudzom ateliéry si vypítajte referencie daného fotografa. Dajte mu nafotiť skúšobne pár produktov. Dnes je fotograf každý druhý, kto má iphone. Overte si kvalitu výstupu dopredu.

Nahadzovanie produktov

V ideálnom prípade zoženiete produkty od dodávateľa v XML formáte. XML slúži na výmenu dát medzi rôznymi externými systémami, napríklad na import a export produktov. Lenže konkurencia má tiež tie isté texty. Častokrát Vám dá dodávateľ nekompletné údaje, alebo v inom jazyku.

Väčšinou ale nebudete mať nič a budete si musieť informácie o produkte vycucať v podstate z prsta. Musíte rátať s tým, že budete musieť nahadzovať produkty ručne. Vymýšlať názvy, písať marketingové texty, zadávať atribúty tovaru ako je veľkosť, farba, materiál, výška, šírka, váha. Prípadne ich upravovať, kategorizovať. Z našich skúseností nahadzovanie tovaru zaberá najviac času.

Pricing a zľavy

Ďalšou podstatnou činnosťou je nastavenie cien produktov. Ceny treba upravovať v čase, robiť akcie a zľavy.

Fakturačný systém

Ak máte kamennú predajňu, tak budete zrejme potrebovať napojenie na existujúci fakturačný systém a pokladňu. V prípade ak pôjde len o online predaj, tak väčšina eshop systémov vie generovať faktúry priamo do PDF. O elektronickom podpisovaní faktúr chystáme ďalší článok.

A to nie je určite všetko.

Idete do toho? vibration vie ponúknuť eshop na mieru.

Už viete prvotné know how o založení eshopu. My vieme zabezpečiť odborné poradenstvo, dizajn, eshop systém so skladovým hospodárstvom, fakturačným systémom, platbami kartou, hostingom a technickým supportom.

 

 

Páči sa vám článok?

Potrebujete riešenie na mieru?
Kontaktujte nás!

Alebo vyplňte krátky formulár

Zadať dopyt