Bannerová slepota – reálna hrozba online marketingu?

Pojem bannerová slepota existuje už od roku 1994. Vtedy sa o nej verejne rozhodol hovoriť spravodajský portál Wired.com, ktorý dnes patrí medzi najväčšie spravodajské autority svojho druhu. Vo všeobecnosti možno povedať, že ide o trend, s ktorým bojujú všetky weby obsahujúce online reklamu. Čo to však bannerová slepota vlastne je a ako proti nej môžete bojovať?

Čo je bannerová slepota?

Bannerová slepota sa dá opísať ako vedomé (ale najmä podvedomé) ignorovanie reklamných bannerov alebo iných reklamných prvkov na vašej stránke. V skratke ide o ignorovanie online reklamy. Je pritom jedno, či ide o relevantnú alebo pre zákazníka irelevantnú reklamu. Jeho podvedomie jednoducho prikáže očiam, aby časti stránky s reklamou automaticky preskočili.

Zdroj: Pixabay

Existuje súbor umiestnení reklám, ktoré automaticky spadajú pod bannerovú slepotu. Je to najmä reklama v hornej a dolnej časti stránky, no častokrát do tejto kategórie spadajú aj reklamy na bočných častiach webu.

Príčinou sú najmä nekvalitné reklamy

Bannerová slepota má korene najmä v nekvalitných reklamách. Tie častokrát nabádajú na nereálne výhry v súťažiach, či zobrazujú dialógové okná s falošnou komunikáciou alebo informáciou o víruse v ich počítači. Ich typickou súčasťou sú tlačidlá „OK“ a „Cancel“, ktoré v oboch prípadoch po kliknutí navedú čitateľa na web zadávateľa reklamy. V princípe ide o reklamy, ktoré chcú čitateľa (priamo alebo nepriamo) oklamať.

reklama
Zdroj: Stackexchange

Problémom nekvalitných reklám je to, že ak ich čitateľ na webe zbadá, do podvedomia si automaticky zaradí časť webu, na ktorom takúto reklamu videl, medzi ignorované. Ak web na toto miesto v budúcnosti umiestni aj pre čitateľa relevantnú reklamu, tak má tendenciu daný oznam ignorovať alebo mu menej dôveruje. Webstránky poskytujúce online reklamný priestor by si tak veľmi dobre mali rozmyslieť, aký druh reklamy budú svojim čitateľom zobrazovať.

Ako sa pred bannerovou slepotou brániť?

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa dá nepriaznivý stav online reklamy spôsobený bannerovou slepotou na webe korigovať. Je to najmä A/B testovanie reklám, ktoré dokáže vyhodnotiť, ktorá reklama je pre čitateľov zaujímavejšia a dokáže ich viac zaujať. Výborným nástrojom sú však aj tzv. heatmapy, ktoré majiteľovi webu ukážu presnú mapu toho, kadiaľ sa pohyboval kurzor ich čitateľov.

heatmap
Zdroj: TechCrunch

Úplne najefektívnejším spôsobom boja proti bannerovej slepote je však využívanie natívnej reklamy. Tá na webe môže byť zobrazená formou celého článku s odkazom na prezentovaný produkt alebo službu, prípadne môže byť súčasťou iného natívneho obsahu – videa, newslettra, či príspevku na sociálnych sieťach.

Zmeniť stav bannerovej slepoty je možné aj vkladaním naozaj relevantných a kvalitných reklám na miesta online bannerov, no je časovo náročné zmeniť mentalitu ľudí, ktorí si už raz zaradili dané miesto do podvedomia ako miesto, kde videli reklamu, ktorá ich chcela oklamať.

Samostatnou kategóriou sú ad-blockery

Prirodzeným následkom veľkého množstva nekvalitných reklám a bannerovej slepoty sú ad-blockery, teda „blokovače reklám“. Tie vymysleli ľudia, ktorí jednoducho na nekvalitné reklamy už nemali nervy. Dnes ich však používa veľká časť vašich čitateľov, ktorí tak ukracujú vašu spoločnosť od zisku. Aj na tento problém však existuje riešenie.

adblock

Vyžaduje si ale dávku odvahy a sebadôvery. Pokiaľ si myslíte, že svojim čitateľom ponúkate naozaj kvalitný obsah, môžete jeho dostupnosť obmedziť len na tých čitateľov, ktorí si na vašom webe vypnú ad-block. Upozorniť ich na to môžete pop-up oknom s odkazom na sekciu, v ktorej im vysvetlíte, prečo by mali na vašom webe povoliť zobrazovanie reklám. Kvalitný obsah sa nevytvorí sám a na chod webstránky potrebujete takisto financie. Vysvetlite im to, a ak sa im váš obsah naozaj páči, dokážu to pochopiť. Ak nie, tak je čas popremýšľať nielen nad zobrazovaním kvalitnejších (a najmä natívnych) reklám, ale aj nad tvorbou kvalitnejšieho obsahu

Proti bannerovej slepote môžete bojovať aj zmenou dizajnu a zapracovaním bannerov na menej obvyklé miesta. Radi vám pomôžeme s vylepšeniami vašej webstránky a poskytneme vám pomocnú ruku aj v téme tvorby a umiestnenia reklám.

Zdroj: 1and1.com

Potrebujete poradiť s marketingom?

Chcem marketing a konzultáciu

Páči sa vám článok?

Potrebujete riešenie na mieru?
Kontaktujte nás!

Ivan Potančok CEO

+421915263443

info@vibration.sk

Alebo vyplňte krátky formulár

Zadať dopyt