Blog

10 jednoduchých tipov pre písanie presvedčivých webových textov

webové texty

Je to častá chyba, ktorú robia aj skúsenejší copywriteri. Keď píšete webové texty, na koho myslíte? Predstavujete si svojho potenciálneho zákazníka, ako číta váš text? A rozmýšľate popritom, čo ho/ju presvedčí kliknúť? To robí väčšina copywriterov. Považuje svojich návštevníkov za ľudí, ktorí radi čítajú. Píšu teda svoj text ako tlačový magazín.

To je však zle. Úplne zle. Pretože webový text je iný, ako tlačený text. Webový text je skenovaný. Alebo iba prezretý. Nie čítaný.

webové texty

zdroj fotografie: unsplash.com

Prečo by ste sa mali zaujímať o text na vašej webstránke?

Písanie textu pre webstránky je oblasťou webdizajnu, ktorá je častokrát prehliadnutá na začiatku webového projektu. Je však rovnako, ak nie aj viac dôležitejšia, ako samotný webdizajn. Pokiaľ máte napr. briliantný dizajn, ktorý však obsahuje málo textu relevantného pre návštevníka, šanca je, že váš návštevník nestrávi na webstránke príliš veľa času, aby ocenil váš dizajn.

Ako Bill Gates povedal „obsah je kráľom“. Pridajte dobre napísaný text k dobre navrhnutému dizajnu a ste bližšie k svojmu cieľu. Návštevníci na vašom webe hľadajú informácie alebo produkty. Robia rýchle rozhodnutia bez dlhého rozmýšľania. Takže, ako ich presvedčiť, aj keď váš text nečítajú?

  1. musíte najprv vedieť, pre koho píšete

Persóny, cieľová skupina, zákazníci, nazvite si ich ako chcete, najdôležitejšie je, aby ste vedeli o koho ide. Častým problémom býva, že sa weby snažia byť všetkým pre každého. Takto to však nefunguje. Stanovte si aspoň 3-4 persóny, pričom každá z nich bude mať definované:

a) demografiu:

  • pohlavie,
  • vek,
  • rodinný stav,
  • vzdelanie,
  • príjem.

b) geografiu: 

  • krajina,
  • región,
  • mesto alebo dedina?
  • veľké mesto?

c) psychografiu: 

  • osobné vlastnosti,
  • záujmy,
  • čo má rád,
  • čo nemá rád,
  • názory,
  • životný štýl,
  • odkiaľ získavajú svoje informácie,
  • všetko, čo považujete za relevantné.

Čím lepšie poznáte svojho cieľové zákazníka, tým lepšie sa vám budú texty písať. Doslova sa vžijete do jeho role a budete vedieť, či váš text správne pochopí alebo, či ho musíte prepísať.

  1. myslite na to, že sa ponáhľajú 

Návštevníci vášho webu sa ponáhľajú. Ako bolo napísané, hľadajú informácie alebo produkt. Pýtajú sa na 2 otázky:

  1. Ponúka vaša webstránka to, čo hľadajú?
  2. Dokážu to nájsť ľahko?

Vaši potenciálni zákazníci nechcú prehľadávať vašu webstránku niekoľko minút pre hľadanie produktu, ktorí chcú. Potrebujú ho nájsť ľahko. Rýchlo sa rozhodujú, či je vaša webstránka užitočná alebo nie. Takže pokiaľ vyzerá komplikovane s priveľa možnosťami, kliknú akurát tak na červené X a presunú sa ďalej.

Používatelia po načítaní vašu webstránku prezrú a rýchlo sa rozhodnú, či sú na správnom mieste alebo nie. Nevedia to na istotu. Chcú iba urobiť rýchle rozhodnutie. Ako im teda predať vašu správu?

  1. umiestnite vaše najdôležitejšie informácie ako prvé

Písať na web je niečo úplne iné ako písať esej alebo papier. Esej sa začína tým, že vysvetlíte, o čom idete diskutovať. Následne popíšete celkový prehľad svojej literatúry. Ďalej nasleduje diskusia a zakončí sa to záverom. Najdôležitejšia časť je práve záver, ktorý je na konci eseje.

Na webstránke musíte urobiť pravý opak, váš záver musí ísť na začiatok. Povedzme, že hľadáte kožené kreslo. Po príchode na domovskú stránku chcete vidieť kreslá. Následne chcete vidieť vyhľadávacie pole, tak aby ste vedeli zistiť, aké kožené kreslá majú v ponuke.

Informácia, ktorá je pre vášho návštevníka najdôležitejšia je častokrát jednoduché funkcia, ktorú ponúkate alebo vykonávate. Potom, čo pochopia, chcú možno vedieť viac detailov. A potom chcú možno vedieť ešte ďalšie podrobnejšie informácie.

Ide o metódu obrátenej pyramídy. V novinových článkoch je najdôležitejšia informácia uvedená na začiatku a až za ňou nasledujú detaily. Stačí, ak si prečítate prvý paragraf a zistíte, o čo vlastne ide.

O to isté ide aj na webe. Chcete, aby zákazníci pochopili pointu toho, čo robíte alebo čo pre nich môžete urobiť.

  1. nesnažte sa znieť príliš múdro alebo kreatívne

Na webe býva ojedinelým prípadom, že čitateľ sa upne na každom slove, ktoré napíšete. Nemá na to čas. Ponáhľa sa, pretože vie, že okrem vašej webstránky je tu niekoľko ďalších, ktoré mu môžu splniť jeho požiadavky a nemusí teda s vami strácať čas.

Najjednoduchšie tvrdenia fungujú najlepšie. Komplikované frázy nútia ľudí rozmýšľať. A chcieť od ľudí, aby rozmýšľali na webe nefunguje, pretože sa ponáhľajú a nemajú čas rozmýšľať. Majte teda svoje text čo najjednoduchšie.

Píšte svoje texty tak, aby ich pochopilo aj 12-ročné dieťa, pretože sa tak ľahko zapamätajú. A buďte opatrní so žartmi, pokiaľ si nie ste úplne istý, že ich ľudia pochopia.

  1. píšte pre skenujúcich ľudí

Koľko ľudí dnes číta webstránky? Takmer nikto. Výskumy naznačujú, že iba 16 % ľudí číta webové texty na stránkach od slova do slova. Väčšina ľudí skenuje.

Ako môžete písať pre takýchto ľudí? Skontrolujte si, či:

  • vaše nadpisy komunikujú to, kým ste,
  • vaše obrázky a fotky sú v súlade s vašou správou,
  • vaše podnadpisy sumarizujú vaše kľúčové body,
  • odrážky skutočne skracujú vyjadrovanie.

Vaši návštevníci webu hľadajú informácie alebo produkty. Uistite sa, že pochopia vaše najdôležitejšie informácie iba pohľadom na web.

  1. používajte známe slová

Predstavte si, že hľadáte lacné letenky na dovolenku. Zadáte do vyhľadávača:

  1. nízkonákladové lety,
  2. lacné letenky

Po b. Nikto nehľadá pomocou frázy „nízkonákladové lety“.

Ľudia hľadajú cez známe slová. Veľakrát sa nám stáva, že sa snažíme znieť lepšie. Snažíme sa prikrášliť to, čo robíme a chceme znieť špeciálne. Avšak vaši návštevníci webu nehľadajú krásne slová, hľadajú známe slová, pretože sú na to už zvyknutí.

  1. píšte pre lenivých ľudí

Ľudia nechcú stráviť príliš veľa času čítaním vášho textu. Snažte sa preto urobiť váš text ľahším pre čítanie pomocou:

  • krátkych paragrafov s najviac 4 vetami,
  • používaním krátkych viet – priemerne 12,
  • preskočiť zbytočné slová,
  • vyhýbať sa žargónu a bľabotaniu,
  • vyhýbať sa pasívnemu času,
  • vyhýbať sa zbytočnému opakovaniu,
  • adresovať návštevníkov priamo používaním slova „vy“,
  • skrátením vášho textu.

Aký krátky by mal byť váš text? Známou metódou je zbaviť sa polovici slov na každej stránke a následne sa zbaviť polovici toho, čo ostalo. To síce znie príliš náročne, ale za pokus to stojí. Stanovte si výzvu a urobte svoj text čo najviac krátkym.

  1. očakávajte, že ľudia prídu na vašu stránku kamkoľvek

Kniha sa číta kapitola po kapitole. Predstavte si, že by začali čítať náhodne. Začali by čítaním poslednej kapitoly, pokračovali by v strede alebo sa presunuli na začiatok. Takto to funguje na webe. Väčšina návštevníkov nezačne čítať na vašej webstránke. Môžu začať s akoukoľvek vašou podstránkou.

Čo to znamená pre váš text? Každá stránka alebo podstránka by mala:

  1. byť ľahká na skenovanie,
  2. jasne stanoviť, kde sa ľudia nachádzajú a o čom vaša stránka je,
  3. mať jasné call to action, aby ľudia vedeli kam majú ísť ďalej, či už čítať ďalší článok, prihlásiť sa do vášho newslettera, prečítať si popis produktu alebo testimoniál alebo pridať produkt do košíka.

Nespoliehajte sa na navigáciu, že povie ľuďom, čo majú robiť ďalej. Použite tlačidlo alebo odkaz aby ste naviedli ľudí k ďalšiemu kroku. Na každej stránke.

  1. buďte pre ľudí ľahko dostupným

Ako pomôžete potenciálnym zákazníkom nájsť vás? Musíte im poskytnúť užitočné informácie. Takto funguje SEO. Prispôsobte ho pomocou:

  • odpovedaním na otázok, ktoré by sa potenciálni zákazníci mohli spýtať,
  • diskutovaním kľúčovej témy na každej podstránke,
  • zahrnutím odkazom do relevantných stránok vašej webstránky alebo iných webstránok
  • používaním fráz a slov, ktoré môžu vaši potenciálni zákazníci hľadať.

Pre jednoduché zhrnutie, buďte nápomocní.

Písanie pre ľudí vs. písanie pre robotov

Web dizajnéri sa uisťujú, že napíšu kód webstránky tak, aby pol prispôsobený pre SEO. Určité časti budú pre bežných návštevníkov neviditeľnými, ako sú niektoré tagy zdrojového kódu (title, kľúčové slová, popisy atď). Tieto by mali byť umiestnené od začiatku a ideálne by mali byť upraviteľné spolu s obsahom, ktorý je na stránke.

Pokiaľ máte znalosť HTML kódu, budete si to môcť upraviť sami. V súčasnosti je však väčšina webov postavených na CMS systémoch, medzi ktorými je najvýznamnejší WordPress. O jeho výhodách sme popísali v článku prečo je WordPress najvhodnejší pre váš firemný blog. Tu si jednotlivé prvky SEO môžete pomocou pluginov upraviť sami.

Google využíva na analýzu vašej stránky tzv. robotov. Keď robot navštívi vašu stránku, zaznamená viditeľný text a odkazy na vašej stránke. Podľa slov, ktoré tu nájde zistí, o čom vaša stránka je a začne ju indexovať do databázy. Ak napr. predávate kožené kreslá v Bratislave, používateľ po vyhľadaní frázy „kožené kreslá Bratislava“ uvidí vo vyhľadávaní vašu stránku.

Toto je však veľmi zjednodušené vysvetlenie. Existuje totiž veľa faktorov, ktoré zohrávajú rolu pri vyhľadávaní. Zopár všeobecných tipov však je:

  1. hľadaná fráza – porozmýšľajte, čo by používatelia mohli zadať do Google tak, aby vás našli.
  2. používanie fráz vo vašom obsahu – uistite sa, že hľadaná fráza je použitá v nadpisoch a obsahu vašej stránky. Dobrým nápadom je opakovať frázu na jednotlivých stránkach, netreba to však príliš preháňať, inak to bude vyzerať umelo a neprirodzene.
  3. používanie meta tagov – pridajte frázu do titulku každej stránky, popisu a kľúčových slov.
  4. používajte odkazy – pridajte odkazy do obsahu vašej stránky smerujúce na ďalšie podstránky. Toto prinúti robota prejsť po každej podstránke vášho webu.

Pokiaľ sa však máte rozhodnúť medzi textom pre ľudí alebo pre vyhľadávanie, zvoľte vždy ľudí. Odporúča to aj samotný Google a hlavne, konverzie vykonávajú vaši zákazníci a nie SEO roboti.webové texty

zdroj fotografie: unsplash.com

  1. Vytvorte vizuálny dojem

Webový text a webový dizajn by mali ísť ruka v ruke. Nemôžete napísať svoje slová, zložiť svoje vety a vytvoriť svoje odrážky bez toho, aby ste vedeli ako vaša stránka bude vyzerať. Vizuálny dojem vašej webstránky vplýva na čítanosť vášho textu a ovplyvňuje, či návštevníci rýchlo pochopia, kto ste a čo robíte.

Svoj vizuál môžete zlepšiť nasledovne:

  • nahraďte text fotografiami alebo videami,
  • pouvažujte o rôznych veľkostiach fontu, myslite na to, že ľudia skenujú veľký text ako prvý,
  • zdôraznite referencie zákazníkov alebo expertov pre zvýšenie kredibility,
  • pohrajte sa so zvýrazňovaním, tučným písmom, VEĽKÝM TEXTOM alebo kurzívou,
  • rozložte veľký nadpis na nadpis s podnadpismi,
  • zmeňte paragrafy na odrážky,
  • odstráňte neporiadok zväčšením medzier medzi jednotlivými textami.

Pravda o písaní presvedčivých webových textov

Písanie jednoduchého a užitočného textu na web je ťažké.

Neberte svojich návštevníkov ako akademikov, ktorí radi čítajú komplikované texty. Nebuďte so slovami rozvláčny. A neukazujte svoju rozsiahlu slovnú zásobu.

Namiesto toho udržujte všetko čo najviac jednoduché. Nesnažte sa byť všetkým pre všetkých. Musíte vedieť, kto ste a čo robíte. Pokiaľ je vaše umiestnenie jasné, je oveľa ľahšie vyčnievať a byť nájdený. Pokiaľ je vaša správa jasná, je ľahšie byť presvedčivým.

Buďte jasný. Buďte špecifický. Buďte jednoduchý.

webové texty

zdroj fotografie: unsplash.com, zdroj titulnej fotografie: unsplash.com

Zdroje:

https://www.enchantingmarketing.com/writing-for-the-web-vs-print/

https://attitudedesign.co.uk/2010/a-guide-to-writing-text-for-your-website

https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/writing-for-the-web.html

Páči sa vám článok?