Zoznámte sa s B2B e-commerce, najrýchlejšie rastúcim segmentom B2B

Vývoj v digitalizácii sa dotkol aj B2B segmentu. Trh sa prirodzene mení a iba tie spoločnosti, ktoré sú ochotné sa prispôsobiť môžu rásť a profitovať ďalej. Ako raz povedal Charles Darwin:

Nie sú to tie najsilnejšie tvory, ktoré prežijú, ani tie najinteligentnejšie. Sú to tie, ktoré sa dokážu prispôsobiť zmene.“

Dinosaury sa nedokázali prispôsobiť rapídne meniacemu sa prostrediu, cicavce však áno. Čo z toho bude vaša spoločnosť?

Čo je to B2B e-commerce

Každý pozná klasický e-shop. V prípade B2B sa jedná o obchod medzi dvoma obchodnými partnermi. Je tu však zopár rozdielov. V klasickom e-shope môžete ako spotrebiteľ nakúpiť bez registrácie, v prípade B2B je však registrácia vyžadovaná častokrát pre zistenie ceny alebo výpis dostupného tovaru.

Od B2B sa taktiež očakáva vyšší technický štandard než u klasických e-shopov. Priemerný B2B obchod je zložitejší a jeho transformovanie do online podoby je náročnejšie. B2B e-commerce napr. musí vedieť sledovať stav účtu u každého klienta, umožňovať nákupy na kredit alebo vystavovať zálohové faktúry. Zároveň musí spĺňať rovnaké požiadavky ako pri B2C, ako je napr. rýchlosť načítania webu, prehľadnosť v UI a príjemné UX.

Podobne ako pri B2C, veľký B2B e-commerce by mal vedieť využívať big data pre zobrazovanie rôznych cien rôznym zákazníkom, a s tým súvisiace špeciálne akcie a promo pre nakupujúcich.

V rámci hladkého obchodu by mal systém umožňovať opakované objednávky s rovnakými šablónami a disponovať alternatívnymi produktmi v prípade nedostupnosti. A to nehovoriac ešte o reklamáciách. Zatiaľ čo reklamovanie produktu je pre bežných spotrebiteľov frustrujúce, u B2B nákupcu môže ísť o objednávku tovaru v hodnote desaťtisícoch eur, ktoré je potrebné pri výrobe a nemôže si dovoliť čakať na vyreklamovanie.

Otázkou teda je: oplatí sa kvôli tejto počiatočnej náročnosti investovať veľké množstvo peňazí a času do B2B e-commerce?

Len smelo do toho, čísla hovoria za seba

Najväčšou zmenou v B2B segmente za posledných pár rokov bol práve nárast B2B
e-commerce. Online nákupy už nie sú iba výhradnou doménou B2C predajcov. Takmer 30 % B2B zákazníkov v roku 2016 vykonalo polovicu svojich nákupov online, pričom sa toto číslo má v tento rok zdvojnásobiť. Spoločnosti si už začínajú zvykať na nakupovanie online a od svojich dodávateľov očakávajú, že im to umožnia čo najrýchlejšie.

Aký veľký je B2B e-commerce trh? Tu je zopár zaujímavých štatistík:

Do roku 2020 dosiahne B2B e-commerce tržby vo výške 6,7 biliónov dolárov a bude tvoriť 27 % všetkých B2B predajov. Okrem toho bude B2B trh dvakrát väčší ako B2C.

60 % B2B spoločností v USA tvrdí, že u nich zákazníci prostredníctvom viacerých predajných kanálov nakúpia viacej a sú dlhodobo lojálnymi.

75 % nakupujúcich tvrdí, že nakupovanie cez B2B e-shop je pre nich viac pohodlnejšie ako osobný nákup.

Konverzia je u B2B e-commerce na úrovni 7,4 %, čo je minimálne 2x viac ako je priemer pri B2C
e-shopoch.

Success story vo svete i u susedov

Najlepším príkladom pre B2B e-commerce je Amazon, najväčší B2C e-shop. Amazon vytvára obchodné vzťahy so spoločnosťami všetkých veľkostí, či už sa jedná o drobných podnikateľov alebo veľké korporácie. Obchodným partnerom sa môže stať každý, stačí si založiť  osobné konto, ktoré sa po zvýšení predaja dá aktivovať na biznis konto. Spoločnosti, ktoré podnikajú na Amazone benefitujú zo zvýšených predajov, zatiaľ čo samotný Amazon má príjmy z podielu na predaji.

Čo sa týka nášho regiónu, dobrým príkladom môže byť český Vivantis, e-shop zameraný na dámsku módu fungujúci už od roku 2001. Práve B2B platforma je najviac rastúcou kategóriou tejto spoločnosti.

Trendy v B2B e-commerce 

Tu je zopár trendov, ktoré v súčasnosti prevládajú v B2B e-commerce.

Rýchla implementácia a integrácia 

V súčasnosti sa dá B2B e-commerce platforma integrovať za niekoľko týždňov (4-8), čo je rýchlejšie ako v porovnaní s niekoľkými mesiacmi v minulosti. Tento čas zahŕňa integrovanie ďalších vnútorných systémov akými je napr. ERP (plánovanie podnikových zdrojov) alebo riešenie predajov, ktoré umožňuje zákazníkovi vidieť predchádzajúce nákupy a platby a taktiež mať prístup k údajom o množstve zásob konkrétneho produktu.

Mobile first

Mobile e-commerce bola oblasť, v ktorej B2B doposiaľ najviac zaostávalo za B2C. Veľkoobchodníci sú však motivovaní ochotou poskytnúť čo najefektívnejší a najpohodlnejší spôsob nakupovania pre svojich zákazníkov. Výhody mobilného nakupovania sú jasné, na mobile trávia ľudia viac času a umožňuje im nakupovanie aj za pochodu pri cestovaní.

Väčšie sústredenie na globálne trhy

Okrem sústredenia pozornosti na existujúcich zákazníkov sa spoločnosti snažia získať čo najviac nových zákazníkov. Z tohto dôvodu uvádzajú svoje produkty v miestnych menách, poskytujú možnosť preferovaných platobných metód a využívajú miestne regulácie ako sú dane alebo clo. Dobrým príkladom je Alibaba, ktorá umožňuje nadviazať kontakt obchodných partnerov z rôznych krajín, pričom ju využilo aj niekoľko slovenských startupov.

Zhrnutie

Vyššie uvedené čísla hovoria za seba, B2B e-commerce jednoznačne netreba podceniť. U našich susedov v Česku môžeme nájsť spoločnosti, ktoré už z B2B e-commerce segmentu profitujú. Pokiaľ uvažujete, že svoj biznis prenesiete do online sféry, môžete využiť náš systém Sellio  a začať profitovať taktiež.

Náš systém zahŕňa:

  • hromadné nákupy
  • cenové skupiny
  • akumulovanie nákupov jednej firmy a následné pridelovanie do cenových skupín
  • tvorbu cenových ponúk
  • reklamačný formulár
  • zákaznickú zónu
  • platby kartou
  • opakované nákupy
  • napojenie na váš vlastný informačný systém a iné externé systémy ako CRM alebo skladový systém
  • mnoho ďalších funkcií
V prípade záujmu nás neváhajte kontaktovať.

http://smallbusiness.chron.com/amazon-uses-ebusiness-b2b-34155.html

https://www.pepperi.com/10-trends-in-b2b-e-commerce-for-2017/

https://www.lupa.cz/clanky/b2b-e-commerce-ceka-po-pomalem-startu-raketovy-rust//

Autor

Dárius Polák

Copywriter a bloger.

mohlo by vás zaujímať

Tip 40: Zmeňte označenie produktov

Pripravte sa na to, že budete mať viac produktov, už...

Zredizajnovali sme blog o online pr

Zredizajnovali sme blog OnlinePR, zaoberajúci sa onlinePR, sociálnymi sieťami,...
výhody B2B e-commerce

Aké výhody prinesie B2B e-commerce pre váš veľkoobchod ?

V predchádzajúcom článku sme predstavili B2B e-commerce, najrýchlejšie rastúci segment...

Tip 22: Spravte vaše logo klikateľným

Spravte vaše logo klikateľným s preklikom na úvodnú stránku...

presvedčili sme vás?

Ak sa chcete niečo spýtať, napíšte nám.

Odpovieme čo najskôr.

00421 915 263 443

info@vibration.sk