Čo má spoločné B2B a B2C e-commerce a prečo by sa mali učiť jeden od druhého

B2B a B2C spoločnosti dlho pôsobili v odlišných odvetviach. Na jednej strane máme spoločnosti ako Salesforce alebo GE (General Electrics), ktorých produkty a služby pomáhajú iným podnikom lepšie obsluhovať zákazníkov a generovať zisk. Na druhej strane tu je Amazon, ktorý sa vo väčšine sústredí na predaj spotrebiteľom.

Ich rozličné disciplíny sa nezdajú mať toho príliš veľa spoločného, čo sa týka e-commerce stratégie. Cieľové skupiny sú odlišné, taktiky sú odlišné a spôsob merania úspešnosti je taktiež odlišný.

Avšak, B2B a B2C e-commerce sa dokážu učiť navzájom jeden od druhého, hlavne pokiaľ ide o cloud. Takmer každý veľký biznis v súčasnosti operuje na cloude, takže nájsť úspech je menej o prijatí novej stratégie a viac o posilnení súčasnej. Koniec koncom, skúsenosť je v modernom e-commerce alfou a omegou.

Tu je zopár lekcií, ktoré sa B2B a B2C marketéri môžu od seba učiť navzájom.

O čo ide B2B: lojálni zákazníci a menej réžie 

Moderná spotrebiteľská skúsenosť si v posledných rokoch prešla dlhou cestou. Máme tu digitálne kabínky, Amazon Dash a reklamy na sociálnych médiách, ktoré sa nás snažia zlákať ku každodennej kúpe. Ako Amazon pokračuje v inováciách, budeme svedkom smart supermarketov, kde zákazníci vstúpia do obchodu, vyberú si produkt a odídu bez čakania pri pokladni. A to všetko vďaka pokročilej technológii.

Sme zvyknutí na zákaznícku skúsenosť ušitú na mieru. Pokiaľ by sme však chceli kúpiť marketingový automatizovaný softvér, náborové riešenie alebo zubárske vybavenie, budú nám prezentované staromódne nákupné procesy a marketingové taktiky, či už ide o osobnú návštevu vo veľkosklade, listovanie v 500-stranovom katalógu alebo vypĺňanie kontaktných formulárov online. B2B zákazníci sa ešte stále musia doslova predierať jednotlivými fázami nákupného procesu.

Avšak, odberatelia B2B veľkoobchodov sú predsa taktiež ľudia, ktorí si zvykli na výborné služby z e-shopov. Ako zákazníci očakávame vysokokvalitný marketing, okamžité transakcie a nakupovanie ušité na mieru.

Pre B2B spoločnosti je zlepšenie týchto služieb investícia, ktorá prináša benefity. Pokiaľ B2B dokáže využiť stratégie demonštrované v B2B, dôjde k zvýšenej lojalite (vďaka lepšej nákupnej skúsenosti) a zníženiu režijných nákladov. Ak budú B2B zákazníci pri nakupovaní prekvapení jednoduchosťou pri nakupovaní, určite sa vrátia pre ďalšiu kúpu.

zdroj fotografie: karriere.at

Kde sa môže zlepšiť B2C: Internet vecí (Internet of Things) 

Hoci si myslíme, že B2B nakupovanie je prvotriedne, B2C e-commerce sa môže inšpirovať sledovaním digitálnych stratégii, ktoré využíva B2B, hlavne čo sa týka tzv. Internetu vecí (ďalej IoT). Aj keď B2B spoločností síce nemajú všetko čo sa týka nakupovania vyšperkované, benefitujú z využívania IoT pre analýzu a predvídanie spotrebiteľských potrieb spôsobom, na ktorý B2C zatiaľ neprišlo.

Príklad? Pozrime sa na manufaktúrnu výrobu. IoT slúži na sledovanie výkonnosti výroby v reálnom čase, takže spoločnosti vedia vopred, kedy dôjde k výpadkom výroby alebo údržbe, vďaka čomu vedia naplánovať potrebné kroky. Napr. ak pri takom motore z lietadla výrobca vie, že motor bude potrebovať novú súčiastku, môže aerolínii dodať súčiastku ešte predtým, než dôjde k akémukoľvek problému. Toto vedie k lepšiemu zákazníckemu servisu, vďaka čomu je vyššia šanca, že nakúpia opäť.

U predajcov vidíme menej prestojov a viac vracajúcich sa zákazníkov, čo vedie k zvýšenému predaju a lepšiemu marketingu. Predpovedanie dopytu na základe údajov a IoT technológii však pomaly začína aj u B2C. Systém spracovávania obrazov od Amazonu, IoT senzory a kamery od GE sa napr. budú dať využiť na chladničkách, kedy môžu upozorňovať zákazníkov o potravinách, ktorým končí spotreba a umožniť ľuďom doplnenie jedla jediným kliknutím, ktoré by im bolo následne doručené pomocou Amazon Prime. To je budúcnosť, ktorá nás čaká za pár rokov.

zdroj fotografie: blogs.sap.com

B2C verzus B2B content marketing 

Iba niekoľko marketérov by namietalo, že medzi B2B a B2C marketingom sú iba základné rozdiely. Keď hovoríme o marketingových kanáloch, je jasné, že B2C sa sústredí viac na spotrebiteľov na sociálnych médiách, ako je Facebook alebo Instagram, zatiaľ čo B2B pôsobí viacej na LinkedIn. To, čo však majú obe branže spoločné, je stále silný email marketing.

V B2C marketingu, najčastejšie ciele a metódy spadajú pod tieto 3 kategórie.

  1. Vybudovanie značky a engagement so zákazníkmi

Keď pomyslíte na spoločnosti s vysoko-profilovaným content marketingom, zrejme vás napadne Red Bull alebo GoPro. Títo velikáni pumpujú veľké množstvo zdrojov do vytvárania vysoko kreatívneho a vizuálneho obsahu, ktorý buduje ich značky a udržuje ich v spotrebiteľskom povedomí. Dosahujú to pomocou zabávania zákazníkov a vytvárania silných pozitívnych asociácii so značkou.

  1. Transakcie a e-commerce

Iné značky ako Walmart, Mint alebo Marriot sústredia svoj content marketing na doručovanie informácii, ktoré ľudia potrebujú pre uskutočnenie nákupu. Áno, vytvárajú so svojím obsahom povedomie, robia to však spolu so zachytávaním a konvertovaním zákazníkov v danom momente.

  1. Veľké nákupy 

Ďalšie odvetvia využívajú content marketing na poskytovanie informácii, ktoré spotrebitelia musia vedieť pre uskutočnenie dobrého rozhodnutia a veľkého nákupu. Jedná sa napr. o finančné služby (hypotéky) alebo automobilky. Ich obsah slúži ako vstupný bod pre trh spotrebiteľov a vedie ich ku konečnej konverzii u predajcu.

V B2B marketingu sa väčšina obsahu sústredí práve na tento cieľ. Avšak, nie je však raritou, že B2B značky sa snažia o viac transakcií alebo vybudovanie povedomia.

B2C lekcie pre B2B marketérov 

Či už ste B2B alebo B2C marketér, vaša snaha by mala smerovať k zlepšovaniu značky a uisťovaniu, že vaše činnosti odrážajú víziu a misiu spoločnosti. V jadre musíte predovšetkým vedieť, kto je vaša cieľová skupina a na základe toho zvoliť optimálnu marketingovú stratégiu. Nebolo by na škodu sústrediť sa taktiež na zvýšenie lojality zákazníkov a ich engagementu, podobne ako to robia veľké značky.

Záver

Ako B2B e-commerce bude presahovať do B2B a naopak, budeme svedkom ako sa tieto odvetvia stanú podobnými. Či už ide o zvýšenie predaja alebo dodanie lepšieho produktu, B2B a B2C spoločnosti by si mali brať príklad jeden od druhého, keďže pomocou e-commerce nakupuje každým rokom čoraz viac a viac ľudí. Technológia sa skrátka stáva súčasťou nášho života a každým rokom ho zlepšuje.

V prípade, ak máte záujem o B2B riešenie, môžete využiť náš systém Sellio, ktorý je vhodný pre e-commerce.

zdroj fotografie: unsplash.com

zdroj titulnej fotografie: krungsri.com

zdroje:

https://www.martechadvisor.com/articles/ecommerce/why-b2b-and-b2c-ecommerce-should-be-more-like-each-other/

 

https://www.b2bmarketing.net/en-gb/resources/blog/b2b-and-b2c-content-marketing-are-they-really-different-0

 

Autor

Dárius Polák

Copywriter a bloger.

mohlo by vás zaujímať

Tip 41: Neskrývajte sa za kontaktný formulár

Kto ste, čo ste a čo robíte? Ukážte sa!...

Tip 46: Spíšte si 10 odpovedí, prečo by mal zákazník nakúpiť u vás

Zamyslite sa a napíšte si 10 vecí, prečo sa...

Odporúčania ako správne robiť web stránky priamo od Google

Osvedčené postupy ako pomôcť Google nájsť, prehliadať a indexovať...

Teambuilding vibration v Banskej Štiavnici

Minulý týždeň sme presunuli takmer celú firmu do Banskej...

presvedčili sme vás?

Ak sa chcete niečo spýtať, napíšte nám.

Odpovieme čo najskôr.

00421 915 263 443

info@vibration.sk