Tvorba webových stránok – cenník

Častokrát sa nám stáva, že bez toho, aby nám klient dal podrobné podklady k novej web stránke, či webovému projektu, sa pýta na cenu. Viete od do, aby som mal predstavu.

Vtedy sa začína vysvetľovanie, že cenu ovplyvňuje pomerne veľa faktorov. Ak si kupujete auto, tak tiež zavisí, či beriete nové BMW, s výkonným benzínovým motorom a plnou výbavou alebo jazdenú oktávku, diesel so spotrebou 4 litre na 100 kilometrov.

Faktory ovplyvňujúce cenu webovej stránky

Typ projektu

Pre jednoduchšie riešenia začínaju ceny podľa typu projektu takto:

Typ projektuPopisCena odZávisí od
Microsite
  • jednoduchá jednostránková prezentácia
1000
  • grafiky
  • obsahu
  • zložitosti funkcionality
Blog
  • vyžaduje CMS – redakčný systém na písanie článkov a pridávanie obsahu
  • najčastejšie WordPress
600
  • redakčného sytému
  • grafiky
  • architektúry
Prezentačná webová stránka
  • klasická firemná web stránka
2000
  • zložitosti funkcionality
  • počtu jazykov
  • formulárov
  • grafiky
  • počtu podstránok
Eshop 3000
  • vybraného systému
  • grafiky
  • funkcionality
  • napojenia na externé systémy
  • počtu produktov
Mobilná aplikácia
  • aplikácia pre mobilné zariadenia
  • platformy iOS alebo android
5000
  • na ktoré platformy sa vyvíja
  • na aké typy zariadení
  • zložitosti funkcionality
  • počtu obrazoviek
  • grafiky
  • napojenie na webovú aplikáciu
  • testovanie
Portál
  • inzertný portál
6000
  • zložitosti funkcionality
  • vybrané technológie
  • grafiky
  • počtu obrazoviek
  • rolí v systéme
Webová aplikácia
  • väčšinou vývoj na mieru
  • fakturačný systém
  • CRM systém
  • databázový systém
  • zjednodušuje a rieši vybrané problémy
10000
  • zložitosti funkcionality
  • vybrané technológie
  • grafiky
  • počtu obrazoviek
  • rolí v systéme
Informačný systém
  • komplexné riešenie na mieru
  • optimalizuje firemné procesy
  • prepája externé informačné systémy
10000
  • zložitosti funkcionality
  • vybrané technológie
  • grafiky
  • počtu obrazoviek
  • rolí v systéme

Rozsah projektu

Cena webovej stránky sa môže vyšplhať aj do desiatok tisíc eur, ak bude potrebné doprogramovať špeciálnu funkcionalitu. Príkladom sú rôzne webové aplikácie ako inzertné portály, porovnávače, eshopy.

Len samotný dizajn web stránky môže stát niekoľko tisíc eur, pokiaľ sa bude kresliť veľký počet rôznych podstránok a potom ich treba naprogramovať. Ideálne aj testovať na užívateľoch.

Multijazyčnosť

S každou jazykovou mutáciou rátajte zvýšené náklady na implementáciu, ale hlavne za preloženie obsahu a nahodenie obsahu.

Výber CMS – systém, na ktorom stránka beží

Podľa potrieb projektu je vhodné zvoliť správny systém. Môže ísť kľudne o open source CMS ako je napríklad WordPress. Na väčšinu menších a stredne veľkých webových projektov vystačí, ale pri rozsiahlych webových aplikáciách už nemusí. Na veľký eshop zvolíme radšej riešenie na mieru. Na začiatku prác treba rátať aj s budúcim vývojom projektu. Ak je nasadenie na začiatku lacné riešenie, v budúcnosti sa môže stať, že dorobenie funkcionality bude stáť viac, ako vytvorenie nového riešenia na mieru.

Strihanie šablón z dizajnu

Každý webdizajn je nutné nastrihať do HTML a CSS šablón. Pre laika preložené ten krásny dizajn, čo vám nazdieľa dizajnér musí aj niekto dostať do prehliadača pre všetky možné veľkosti obrazoviek. Treba v tom rátať aj interakčný dizajn (efekty, animácie) ako aj prispôsobenie sa dizajnu pre všetky tie zariadenia.

Cenu môže navýšiť:

  • počet obrazoviek
  • tvorba responzívnej verzie stránky – prispôsobenie obsahu veľkosti obrazovky, toto už sa stalo štandardom a my to robíme defaultne
  • testovanie a optimalizácia na staršie prehliadače – len pre určité projekty, ktoré očakávajú návštevnosť zo starších zariadení
  • časté zmeny v dizajne už počas vývoja
  • ako sa vyblázni dizajnér alebo majiteľova žena 🙂

Programovanie funkcionality

Cena projektu závisí od funkcionality, ktorú má webová stránka zvládať.

Príklady funkcionality:

  • Geolokácia v Google mape a zobrazenie najbližšej pobočky
  • Možnosť platiť cez platobnú bránu v eshope
  • Integrácia Facebook chatu
  • Prepojenie na externý skladový systém
  • Export produktov do heureky
  • Konfigurátor produktov
  • Datalayer pre Google Tag manager
  • atď

Cena za dizajn

Cena za webdizajn závisí od štýlu, počtu obrazoviek, ilustrácií, nákupu fotiek, počtu iterácií pri schvaľovaní dizajnu.

Webdizajn robíme 20 rokov. Teda ja Ivan ako CEO agentúry vibration.sk. Niekedy je lepšie si dať poradiť od odborníkov ako to lepiť a vymýšlať. Existujú dizajn patterny, ktoré používatelia poznajú.

User Experience

Veľa spoločností podceňuje user experience. Ide o problematiku informačnej architektúry, štruktúry menu, vnorenie obsahu, rozmiestnenie prkov, správny formát informácií, prehľadnosť, počet klikov na dosiahnutie cieľa.

Ak váš projekt nedosahuje stanované business ciele je nutné vylepšovať použiteľnosť, prejsť štatistiky, robiť A/B testovanie na zistenie lepších metód predaja a zvýšenie konverzií. V prípade, že máte rozpočet na testovanie s užívateľmi, tak určite treba ísť do toho. Niekedy stačí ukázať web nezainteresovaným užívateľom a dať im spraviť základné úlohy. Toto vie odhaliť školácke chyby takmer okamžite. Dajte nakúpiť vo vašom eshope napríklad vašej mame. Nenašla košík? Nevie dokončiť objednávku? Čím viac testovania, tým lepšie výsledky.

Náklady spojené s hostingom a doménou

V prípade, že máte bežnú web stránku, tak vám postačí bežný zdieľaný hosting. Ak potrebujete výpočtový výkon, rýchle zobrazenia stránky, treba rozmýšlať nad virtuálnym hostingom. Ak budujete aplikáciu s tisíckami requestov za sekundu, môžete sa dostať do štádia, že budete potrebovať vlastný server alebo využite cloudové riešenie. Takisto závisí aj od dostupnosti poskytovaných služieb v danej lokalite. Cena za tieto služby sa vie vyšplhať od pár eur po niekoľko sto eur za mesiac.

Web copywriting

Ak máte v pláne investovať do projektu do grafiky a implementácie, mali by ste rozmýšlať aj nad tým, aký bude na projekte obsah. Často krát nájdeme na slovenskom internete pekný web, napísaný v najnovších technológiách a web stránka obsahuje lorem ipsum text, alebo podstránky s textom stránka vo výstavbe. Jasné. Majiteľ spoločnosti vie najlepšie, čo daná firma robí. Ale často krát na to nie je čas, odloží sa písanie textu po spustení a rok sa s textom nepohne. Tu sa neoplatí šetriť. Dobrý marketingový text vie predať viac ako vyleštená grafika. Druhý aspekt je dobrý SEO text. Správne nadpisy, správne title, správna štruktúra odkazov a kopec ďalších faktorov ovplyvňujúcich pozíciu vo vyhľadávačoch. Zverte obsah radšej do rúk profesionálom, ktorý sa web copywritingom zaoberajú.

SEO a linkbuilding – optimalizácia pre vyhľadávače

Mať len stránku v dnešnej dobe nestačí. Musíte si budovať správny interný aj externý odkazový profil, budovať spätné odkazy. Vaša konkurencia to už dávno robí a vy len začínate. Na Google Ads sa nedoplatíte a z dlhodobého hľadiska sa SEO oplatí viac. Cena za SEO závisí od množstva faktorov:

  • konkurenčné prostredie
  • počet hlavných kľúčových slov
  • nároky na návštevnosť a obrat
  • veľkosti projektu
  • jazyk a lokalitu, pre ktorú sa optimalizuje
  • mnoho ďalších

Internetový marketing

Kapitola sama o sebe. Cieľom je dostať na webovú stránku užívateľov a zákazníkov. Zahŕňa rôzne činnosti ako:

  • platená reklama v Google Ads alebo Facebook Ads
  • posielanie newsletterov
  • písanie článkov
  • výmena odkazov – linkbuilding
  • správa sociálnych sietí
  • a veľa ďalších možností

Určite treba spraviť stratégiu digitálneho marketingu a dlhodobo sa rozvíjaniu projektu venovať.

Správa a údržba

S prevádzkovaním projektov vznikajú náklady počas prevázdky na bežnú údržbu:

  • hosting
  • aktualizácia CMS a využitých technológii
  • zálohovanie
  • systémová administrácia
  • pridávanie novej funkcionality
  • pridávanie obsahu administrátorom stránky

Ako ušetriť na cene za webový projekt

Dobrá špecifikácia projektu.

Čas investovaný do analýzy a špecifikácie na začiatku projektu sa niekoľko krát vráti pri vývoji a aj počas prevádzky. Pri tvorbe webovej stránky odporúčame robiť tieto kroky:

  • Zadefinujte si ciele webovej stránky
  • Zadefinujte pre koho webovú stránku vyrábate – kto je váš zákazník
  • Spravte si zoznam všetkých stránok a podstránok – vytvorte informačnú architektúru – ideálne v štruktúrovanej forme v exceli alebo Google Sheets
  • Nakreslite si drôtený model všetkých typov stránok – rukou, v skicári, vo Figme, v balsamiq mockup. To je jedno. Ale majte predstavu, čo tam má byť za obsah a aká je cesta užívateľa k tomu vášmu cieľu.
  • Idealne je spraviť aj klikateľný prototyp, ktorý viete aj otestovať s užívateľmi
  • Skúste si spísať, aj na ktoré stránky budú užívatelia najčastejšie prichádzať a z akých zdrojov
  • Zadefinujte si call to action prvky
  • Spíšte si všetky vaše očakávané požiadavky – funkcionalitu
  • Rozfázujte projekt na viac častí a postupne ich zapracovávajte
  • Ideálny prístup je LEAN. Začnite tým, čo vám najviac zarobí. Čo je nevyhnutná súčasť projektu a postupne nabalujte.

Správny výber dodávateľa

Môžete dať projekt aj študentovi. Ale čo ak odcestuje na rok študovať do zahraničia? Alebo ho to prestane baviť a nedvíha vám telefóny. Alebo sa čas natiahne namiesto 2 týždňov na niekoľko mesiacov. Pre seriózne podnikanie potrebujete stabilného dodávateľa. Pri väčších projektoch je to dokonca partner, s ktorý dennodenne pracujete. Ďalšia vec je, že pri zmene je to ako s manželstvom. Keď sa rozvádzate, tak sú tam ďiaľhotiahle postupy.

Vo vibration vám vieme dodať všetky spomenuté typy projektov. Kľudne nás kontaktujte, sme pripravení na spoluprácu na vašom projekte.

Pôvodný článok bol vytvorený 11.2.2013. Upravená verzia je z roku 2020.

Páči sa vám článok?

Potrebujete riešenie na mieru?
Kontaktujte nás!

Vladimír Donič hlavný konzultant

+421 948 368 636

vladimir.donic@vibration.sk

Alebo vyplňte krátky formulár

Zadať dopyt