Prediktívne grafické rozhranie – nástroj k zvýšeniu predajov aj impresií

Jedným z hlavných prínosov vášho produktu alebo služby by malo byť uľahčenie života vašich zákazníkov. Docieliť to môžete mnohými spôsobmi – jedným z nich je aj prediktívne grafické rozhranie. To sa spája najmä s vývojom novodobého softvéru, no aplikovať sa dá pohodlne aj na váš web alebo online systém.

Používa ho aj Google

Pod pojmom prediktívne grafické rozhranie môžeme rozumieť dizajn a rozloženie ovládacích prvkov softvéru alebo webstránky, ktoré inteligentne „hádajú“, aký bude ďalší krok používateľa a pomôžu mu s jeho jednoduchším splnením. Výborným príkladom predikcie je napríklad vyhľadávanie v službe Google. Vyhľadávaný výraz vám systém nielen dopĺňa o ďalšie slová, ale opraví aj vaše gramatické chyby, aby bolo vyhľadávanie relevantné. Prediktívnym dizajnovým prvkom potom môžeme nazvať tlačidlo Skúsim šťastie, ktoré automaticky otvorí prvý vyhľadaný výraz.

prediktivne graficke rozhranie googleGoogle používa prediktívne grafické rozhranie aj vo svojom mobilnom operačnom systéme Android. Vyskúšať si ho môžete napríklad pri zdieľaní nejakej položky v jednej z natívnych Google aplikácií. Aplikácia vám sama odporučí aplikácie, cez ktoré najčastejšie zdieľate informácie priateľom a vo formulári na zdieľanie vám ukáže napríklad aj posledný kontakt, s ktorým ste komunikovali (pr. Poslať cez Messenger používateľovi Vibration.sk).

Práve mobilné zariadenia sú nástroje, v ktorých je priam nutné používať prediktívne grafické rozhranie. Presvedčí vás o tom napríklad aj tento blog, ktorý hovorí o tom, ako na zdieľanie jedného článku musel autor urobiť až 20 krokov, pričom s prediktívnym grafickým rozhraním by toto zdieľanie vykonali iba 2 či 3 kroky.

„Prvou výhodou prediktívneho grafického rozhrania je zvýšenie jednoduchosti používania.“

Prediktívne grafické rozhranie si zaslúži pozornosť najmä pri tvorbe e-shopov. Vtedy totižto použitím správnych dizajnových prvkov a presnou predikciou dokážete zvýšiť vaše tržby aj o niekoľko desiatok percent. Príkladom môže byť pokojne aj česko-slovenská Alza, ktorá vám už pri kúpe notebooku ponúka príslušenstvo presne pre daný model.

Alza produktyRelevantný obsah

Ďalšie vylepšenie, ktoré pre vašu webstránku môže priniesť prediktívne grafické rozhranie, je relevantnejší obsah. Ten dokáže napríklad po dočítaní článku vášmu zákazníkovi ukázať ďalšie články rozoberajúce rovnakú problematiku. Inteligentný systém však dokáže rozoznať napríklad aj celý proces používateľovej myšlienky. Následne mu môže ponúknuť aj odkazy na iné, relevantné články, ktoré nemusia na prvý pohľad súvisieť s prečítaným textom, no zaujmú ho.

vibration.sk odporucane clankyIdeálnym prípadom je, keď prediktívne grafické rozhranie spolupracuje s cookies a pamätá si, čo váš používateľ čítal na webe. Pri jeho ďalšej návšteve mu tak môže ponúknuť napríklad pokračovanie príbehu, ktorý ho zaujal, prípadne zobrazenie článkov z rovnakej kategórie. Ak sa tak daná osoba zaujíma napríklad len o technologické články, nebudete mu v hornej časti stránky vnucovať články o športe či zvieratách.

Výborným príkladom je v tomto prípade aj Facebook. Ten totižto na vašej nástenke zobrazuje v hornej časti najmä príspevky, ktoré sú pre vás naozaj relevantné a mali by vás zaujať. Správnym použitím prediktívnych prvkov rozhrania tak doručíte svojim klientom presne ten obsah, ktorý ich zaujíma a oni na vašom webe strávia viac času a radi sa naň budú vracať.

Ako zaručiť presnosť predikcie?

To, čo znamená prediktívne grafické rozhranie, už viete. Teraz si však poďme vysvetliť, ako dosiahnuť to, aby na vašom webe alebo vo vašej službe či produkte fungovalo správne. Základom je rozhodne detailná analýza dát. Tá môže vychádzať z už spomínaných cookies, alebo aj z prípadových štúdií založených na iných dátach, ktoré na svojom webe či v produkte zbierate. Môžu to byť heatmapy, ale aj rôzne druhy persón, ktoré viete priradiť ku istým skupinám používateľov, ktorí sa vyznačujú istým spoločným aspektom.

„Celkovo si možno prediktívne grafické rozhranie predstaviť ako ponuku počítačového systému na nejasné príkazy zákazníka s cieľom jeho uspokojenia.“

Samotné predikčné techniky však môžu fungovať aj na základe pomerne presných tipov. Príkladom môže byť Netflix. Ak niekto, kto má medzi obľúbenými filmami Inception má v rebríčku obľúbených aj film Twelve Monkeys, tak Netflix môže človeku, ktorý dá vysoké hodnotenie filmu Twelve Monkeys, odporučiť film Inception. V princípe sa však webstránky a služby snažia držať jednoduchého pravidla – to, čo robil zákazník naposledy, bude chcieť robiť aj teraz.

Prediktívne grafické rozhranie a jeho pozadie by mali byť súčasťou vášho webu a mali by ste naň myslieť aj v prípade redizajnu. Ak chcete, aby vám s tvorbou prediktívneho grafického rozhrania pomohli odborníci, kontakujte nás.

Zdroj: Futurice

Autor

Ondrej Ličko

mohlo by vás zaujímať

Prototypovanie s Bootstrap a Less prednáška

Náš CEO Ivan Potančok prednášal o prototypovaní na WEBEXPO Prague...

Zrýchlite Vaše stránky s Google PageSpeed

Page Speed ​​vyhodnocuje výkon z pohľadu klienta, meria aká...
B2B mobile e-commerce

B2B mobile e-commerce a prečo by ho veľkoobchodníci nemali podceňovať

Veľkoobchodníci a distribútori dlho považovali e-commerce iba za dodatočné riešenie. To...

Tip 21: Vygenerujte si sitemap.xml

Súbor sitemap.xml napovie robotom vyhľadávačov ako majú váš eshop...

presvedčili sme vás?

Ak sa chcete niečo spýtať, napíšte nám.

Odpovieme čo najskôr.

00421 915 263 443

info@vibration.sk