Podcast predstavuje ďalší spôsob, ako rozšíriť svoj content marketing a odlíšiť sa od konkurencie. Je to zvukový záznam na internete, ktorý sa dá vypočuť, alebo stiahnuť do počítača, po prípade na smart zariadenie a vypočuť neskôr. Podcast je zvyčajne pravidelná relácia, ktorá vychádza denne, týždenne alebo mesačne. V článku sa dozviete, ako môžete začať s podcastom aj vy.
Prečo začať s podcastom?
Podcast je dobrý spôsob, ako urobiť krok bližšie k vašej cieľovej skupine. V porovnaní s článkami na blogu alebo príspevkami na sociálnych médiach je to osobnejší spôsob komunikácie. Ako forma obsahu sa taktiež ľahšie „konzumuje“. Vaši fanúšikovia môžu počúvať podcast počas toho ako cestujú, šoférujú alebo len vykonávajú drobné práce doma.
Ako začať robiť vlastný podcast?
Výber témy
Otázka, ktorú musíte zodpovedať ešte predtým, než začnete s podcastom: o čom bude vaša šou? Nemusíte byť nevyhnutne expertom na tému, ktorú si vyberiete. Malo by to však byť niečo, o čo máte záujem a o čom chcete (a hlavne) viete rozprávať.
Čo sa týka dĺžky, zvoľte čas, ktorý vám stačí na pohodlné rozprávanie o danej téme. Môžete kľudne začať s kratšími, pätnásťminútovými epizódami a časom, až sa dostanete do toho, začnite jednotlivé epizódy predlžovať.
Nahrávanie podcastu
Hardvér
Mikrofón
Najdôležitejšia vec, ktorú potrebujete pri nahrávaní podcastu je mikrofón. Každý desktop a laptop má aspoň jeden USB port, čo vám umožní pripojiť zariadenie, ako je externý mikrofón. Tieto zariadenia stačí pripojiť bez toho, aby ste museli niečo inštalovať. Dobrou správou je, že môžete získať mikrofón slušnej kvality už do 50 eur.
Môžete sa rozhodnúť investovať do drahšieho XLR mikrofónu, ktorý má lepšiu kvalitu. Avšak, audio kvalita základného USB mikrofónu je na začiatok dostatočná pre väčšinu ľudí. Množstvo súčasných populárnych podcastov stále používa USB mikrofóny.
zdroj fotografie: unsplash.com
Dodatočné vybavenie na zlepšenie kvality
Pop-filter
Pop-filtre pomáhajú tlmiť zvuk klikania, ktorý sa vytvára počas toho ako rozprávate a máte mikrofón blízko.
zdroj fotografie: unsplash.com
Držiak/rameno na mikrofón
Držiak/rameno na mikrofón vám umožní rozprávať bez toho, aby ste neustále museli riešiť polohu mikrofónu. Taktiež umožňuje jednoducho nastaviť výšku a vzdialenosť od vašej tváre, takže sa môžete počas rozprávania aj trochu hýbať, po prípade ostať mimo dosahu, keď nenahrávate.
Slúchadlá
Dobrý pár slúchadiel je pri rozhovore s hosťami dôležitý. Zbavíte sa tak zbytočného echa.
zdroj fotografie: unsplash.com
Softvér
Nižšie uvedený softvér vám umožní nahrávať audio z mikrofónu a uložiť ho ako .mp3 súbor. Taktiež vám umožní editovať vaše audio nahrávky.
Audacity (PC/Mac, zadarmo)
Audacity je skvelá alternatíva pre platený, prémiový softvér na editovanie audia. Jednoducho sa používa a na internete nájdete množstvo návodov, ktoré vám pomôžu naučiť sa s ním pracovať.
zdroj fotografie: audacity.com
Garageband (Mac, zadarmo)
GarageBand je dostupný na všetkých Macbookoch a postačí na splnenie väčšiny požiadaviek pri nahrávaní audia.
zdroj fotografie: vlastný screenshot
Adobe Audition (PC/mac za 20,99 dolárov mesačne)
Pokiaľ chcete skutočne výkonný softvér na editovanie audia, Adobe Audition je vhodný platený softvér. Má síce viacero funkcií, ktoré nebudete potrebovať na podcast, no zíde sa vám, ak používate mixér a vysokokvalitné vybavenie.
zdroj fotografie: allpcworld.com
Ak doposiaľ nemáte s podcastom alebo s nahrávaním audia žiadne skúsenosti, odporúčame začať s bezplatným softvérom. Akonáhle sa váš podcast rozbehne a vy budete vedieť, že sa tomu chcete venovať naplno, môžete prejsť na platenú verziu.
Nahrávanie podcastu
Keď ide o nahrávanie podcastu, jediné, čo musíte urobiť, je zapojiť USB mikrofón a otvoriť softvér na nahrávanie audia. Uistite sa, že mikrofón je zapnutý, a že na mikrofóne je prednastavené zariadenie pre váš nahrávací softvér. Jednoducho kliknite tlačidlo na nahrávanie a začnite rozprávať.
Ak počas rozhovoru spravíte chybu, nemusíte pozastaviť alebo stopnúť nahrávanie. Rozhovor môžete neskôr vždy editovať s použitím rovnakého softvéru. Akonáhle skončíte nahrávanie, uložte svoju nahrávku ideálne v .mp3 formáte. Ten má malú veľkosť a môže byť prehratý na väčšine zariadení.
Uložte svoj .mp3 súbor na fixnej bitrate. Väčšina nahrávacieho softvéru sa vás spýta na túto informáciu pred uložením. Dobrá bitrate je na úrovni 128 kbps. Súbor bude malý, zatiaľ čo kvalita audia je stále dobrá.
Ako distribuovať podcast?
Existuje niekoľko možností, ako môžete distribuovať svoj podcast.
iTunes
iTunes je najväčším úložiskom podcastov a pokiaľ budete svoj podcast zdieľať iba na jednom mieste, dajte ho určite sem.
SoundCloud
SoundCloud je ďalší kanál, kde môžete nahrať svoj podcast, aby ste rozšírili jeho dosah. Platforma je vytvorená na audio nahrávky, takže je ideálna a vhodná aj pre podcasty.
YouTube
Svoj podcast môžete umiestniť aj na YouTube, aby ste mali ešte väčší dosah na viac ľudí. Na toto však budete potrebovať video súbor, podobne ako na akékoľvek iné YouTube video. Pre vizuál môžete použiť statický obrázok, ktorý dopĺňa váš branding. Po prípade môžete nahrať zahrnúť video z nahrávania.
Top 3 podcasty v slovenskom/českom jazyku
Ecommerce bridge
Od profesionálov, pre profesionálov. Ecommerce bridge je relatívne nový projekt, no za to sa na ňom pracuje naplno. Zameriava sa na rozhovory s expertmi marketingu. Priestor dostávajú agentúry a projekty, ktoré majú šancu prezentovať sa odborne a zdieľať svoje know-how.
Podnicast
Aj Podnicast je stále iba na začiatku. Za projektom stojí Peter Chodelka, internetový podnikateľ a digitálny nomád, ktorý sa rozhodol vytvoriť podcast za účelom pomoci iným podnikateľom. Rozhovory sú zamerané na samotný biznis, ako aj na samotných podnikateľov, spolu s ich úspechmi a zlyhaniami.
MladýPodnikatel.cz
MladýPodnikatel.cz funguje už nejaký ten piatok. Je to pravdepodobne najznámejší podnikateľský podcast v Česku a Slovensku. V podcaste bolo už množstvo podnikateľov z každej oblasti biznisu, od malých podnikateľov, po veľké spoločnosti, takže si v rozhovoroch každý nájde niečo svoje.
zdroj fotografie: mladypodnikatel.cz
Top 3 podcasty v anglickom jazyku
The Tim Ferris Show
Tim Ferris sa stal populárnym potom, čo napísal knihu 4-hodinový pracovný týždeň. Odvtedy sa stal jedným z vedúcich zástancov pre „múdrejšie pracovanie“ (work smarter), kreatívne riešenie problémov a delegovanie práce. V podcaste mal už viacero zaujímavých osobností, medzi ktorými bol napr. Arnold Schwarzenegger.
Joe Rogan Experience
Joe Rogan je podnikateľ, standup komik, MMA komentátor a je zapojený do ďalších projektoch. Vo svojom podcaste hostí ľudí z rôznych oblastí, či už sú to podnikatelia, vedci, žurnalisti alebo známi ľudia. Zameriava sa na osobnosti svojich hostí a ich motiváciu. Jeho doposiaľ najúspešnejší podcast je rozhovor s Elonom Muskom.
StartUp Podcast
StartUp Podcast je pravdepodobne najznámejší podcast zameraný na startupy. Rozoberá hlavne, aké to je skutočne vytvoriť a spustiť vlastný startup biznis. Zameraný na profesionálne a osobné hľadisko, dokáže inšpirovať a poskytnúť rady, ktoré začínajúci podnikatelia potrebujú.
zdroj fotografie: bluleadz.com
Toto je najlepší čas na vytvorenie podcastu
Pokiaľ rozmýšľate o vytvorení podcastu, teraz je ten najlepší čas, pretože sa dostávajú do kurzu. Ak stále neviete ako začať, môžeme vám pomôcť s tvorbou podcastu, vrátane šírenia a publikačného kalendára. Netreba sa toho báť. Využite naše služby a vytvorme spolu prvý firemný podcast na Slovensku.