Blog

Hlasové vyhľadávanie v roku 2019: smart asistenti a čoraz rozšírenejšie používanie

Hlasové vyhľadávanie a jeho dopad na SEO sme prvýkrát spomenuli v roku 2017. Ako to už v tomto odvetví býva, za dva roky sa technológia posúva míľovými krokmi. Pozrime sa na to, ako je na tom v roku 2019.

Ako sa dočítate nižšie, čoraz viac ľudí používa hlasové vyhľadávanie na vyhľadávanie lokálnych firiem na kúpu produktov, alebo rezerváciu služieb. Na trh sa taktiež dostali smart reproduktory, ktoré používajú hlasových asistentov.

Keď Amazon vydal Echo v roku 2014, vytvoril úplne novú produktovú kategóriu. V tom čase bolo čudné rozprávať sa s reproduktorom, no dnes investujú do týchto zariadení ďalšie veľké spoločnosti, vrátane Google s Google Home a Apple s HomePod. V súčasnosti sú na trhu hlavne tieto tri reproduktory.

Smart reproduktory: ktorý je najinteligentnejší?

V prvej verzii boli funkcie Alexy, hlasového asistenta Amazonu a Echo pomerne základné a limitované na jednoduché otázky o tom, aká je na dnes predpoveď počasia alebo aký je čas. Ako však Amazon pokračoval vo vývoji, Alexa získala schopnosť organizovať eventy v kalendári, rozprávať sa o športe, alebo odporúčať vhodnú reštauráciu na večeru.

Google pri Home zas ťaží zo svojej pozície najväčšieho vyhľadávača a jeho reproduktor má k dispozícií množstvo informácii. Google Home napr. dokáže jednoducho vyhľadať singel, ktorý by ste mu popísali vágne. Interagovať s Google Asistentom je taktiež najprirodzenejšie. Chápe vaše príkazy lepšie ako Alexa a nemusíte byť opatrný ohľadom štruktúry vašich viet.

Apple Homepod so Siri je najmenej „inteligentnejší“ reproduktor z tejto trojice. Zatiaľ, čo rozpoznávanie hlasu funguje, príkazy na ktoré reaguje sú pomerne limitované. Najväčšou prednosťou je kvalita zvuku, no ako smart asistent je skôr prídavkom. Prejavuje sa tu taktiež ekosystém spoločnosti. Prepojenie totiž funguje iba s ďalšími Apple zariadeniami, čo obmedzuje možnosti.

Čo sa týka funkcií, smart asistenti sú v súčasnosti zameraní primárne na:

  • prehrávanie hudby/videí na ďalších zariadeniach (pomocou Bluetooth),
  • vykonávanie tel. hovorov,
  • vyhľadávanie na internete,
  • produktivitu – používanie kalendára, zapisovanie poznámok atď.
zdroj fotografie: voicebot.ai

Štatistiky používania hlasového vyhľadávania

Pozrime sa na niekoľko zaujímavých údajov, ktoré súvisia s hlasovým vyhľadávaním.

Čo sa týka hlasových fráz, 20 % hlasového vyhľadávania tvorí zvyčajne sada 25 kľúčových slov. Tieto pozostávajú z otázok typu „ako“, alebo „čo“ a prídavných mien ako „najlepší“, alebo „najľahší“ (zdroj: seoClarity).

Kľúčové slovoPočet% z celkového vyhľadávania
ako658 9768,64 %
čo382 2245,01 %
najlepšie200 2062,63 %
je75 0250,70 %
kde43 1780,57 %
môže42 7570,56 %
top/najlepšie42 2770,55 %
ľahké31 1780,41 %
kedy27 5710,36 %
prečo25 9800,34 %
kto24 9300,33 %
nové24 7790,33 %
recept22 9670,30 %
dobré22 8070,30 %
domovy21 1320,28 %
vytvoriť19 7740,26 %
robí19 4490,26 %
definovať19 3750,25 %
zadarmo18 3150,24 %
zoznam17 1360,22 %
domov17 1180,22 %
typy16 5750,22 %
robiť16 4480,22 %
  1. 40 % dospelých ľudí používa hlasové vyhľadávanie denne (zdroj: WordStream).
  2. Minulý rok použilo hlasového vyhľadávanie 58 % spotrebiteľov na získanie informácií o lokálnych firmách (zdroj: SEO Expert Brad).
  3. 20 % z celkového počtu vyhľadávaní na Google cez smartfóny sú hlasové (zdroj: Search Engine Land).
  4. 50 % všetkých vyhľadávaní bude do roku 2020 hlasových. Odvážne tvrdenie, ktoré predpovedá, že už o rok bude toľko hlasových vyhľadávaní ako textových (zdroj: Campaign).
  5. Traja zo štyroch vlastníkov smart reproduktorov používajú hlasové vyhľadávanie na získavanie informácií o lokálnych produktoch a službách (zdroj: Search Engine Land).
  6. Mesačne sa vykoná 1 miliarda hlasových vyhľadávaní (zdroj: SEMRush).
  7. 72 % ľudí, ktorí vlastnia hlasové zariadenie tvrdí, že sa stalo súčasťou ich dennej rutiny (zdroj: Google).
  8. 28 % používateľov kontaktuje firmu potom, čo ju našla cez hlasové vyhľadávanie (zdroj: BrightLocal).
  9. 51 % ľudí používa hlasové vyhľadávanie na hľadanie reštaurácií. Po nich nasledujú obchody s potravinami (41 %), donáška jedla (35 %) a obchod s oblečením (32 %) (zdroj: BrightLocal).
  10. 65 % ľudí, ktorí vlastnia Google Home alebo Amazon Echo sa nechcú vrátiť naspäť k hľadaniu cez klávesnicu (zdroj: GeoMarketing).
  11. 25 % ľudí, ktorí nevyskúšali hlasové vyhľadávanie, tak plánuje urobiť v budúcnosti. Priemerný človek dokáže povedať 150 slov za minútu, no za rovnaký čas napísať iba 40 slov  (zdroj: BrightLocal).
  12. 43 % ľudí používa hlasové vyhľadávanie, pretože je rýchlejšie. Používatelia nechcú iba odpovede, chcú ich aj rýchlo. A keďže vyhľadávanie s hlasom je 3x rýchlejšie než písanie, množstvo z nich chce ušetriť čas (zdroj: Go-Gulf).
  13. 25 % ľudí vo veku 16 až 24 rokov používajú na smartfónoch hlasové vyhľadávanie. Zo staršej generácie je to iba 9 %, čo nie je prekvapením. Pre mladých ľudí je totiž prirodzené prisvojiť si nové technológie rýchlejšie ako pre staršiu generáciu (zdroj: GlobalWebIndex).
  14. 61 % používateľov vo veku 25-64 rokov plánuje v budúcnosti používať hlasové vyhľadávanie častejšie. Sú na to dva dôvody. Hlasoví asistenti sa zlepšujú a ľudia sú pohodlnejší pri ich používaní (zdroj: PwC).

Hlasové vyhľadávanie a e-commerce

  1. 19 % zákazníkov už nakupovalo cez hlasové vyhľadávanie, ktoré sa rozširuje v rámci online nákupov. Takmer 1 z 5 ľudí vykonalo nákup cez hlasových asistentov a ďalších 33 % plánuje urobiť to isté v nasledujúci rok. (zdroj: Invesp).
  2. Hlasové vyhľadávanie do roku 2022 vytvorí tržby v hodnote 40 miliárd dolárov a považuje sa za ďalšiu „next big thing“ pre ecommerce (zdroj: Invesp).
  3. 50 % spotrebiteľov bude do roku 2020 nakupovať cez zariadenia umožňujúce hlasové vyhľadávanie (zdroj: The Street).

Ako pripraviť SEO na hlasové vyhľadávanie

Hlasové vyhľadávanie je momentálne najrozšírenejšie v USA, Kanade, Veľkej Británii a v ďalších anglicky hovoriacich krajinách. Ako to už však býva, trendy zo západu sa po čase dostanú aj k nám. Netreba preto zaspať a pomaly, no isto sa pripraviť na to, že hlasové vyhľadávanie príde aj sem.

Najprv mobilná optimalizácia

Začnime so základom SEO. Ešte predtým, než sa zameriate na hlasové vyhľadávanie, uistite sa, že vaša webstránka je kompatibilná pre mobilné vyhľadávanie. Používatelia budú môcť chcieť vyhľadávať vašu webstránku s použitím hlasu, no pokiaľ sa dostanú na webstránku, ktorá nefunguje na mobilných zariadeniach poriadne, ste vo veľkej nevýhode. Responzivitu by ste mali brať ako samozrejmosť.

Vybrané úryvky (Featured snippets)

Možno ste ešte nepočuli názov “vybrané úryvky”, no určite viete ako vyzerajú. Je to najrelevantnejší obsah pre dané vyhľadávanie, ktoré Google umiestňuje do popredia. Zobrazuje ich na vrchole vyhľadávania a vyzerajú takto:

hlasové vyhľadávanie
zdroj fotografie: vlastný screenshot

Google zistil, že z 1,4 milióna vyhľadávaní až 30 % zobrazilo vybrané úryvky. To dokazuje ich význam. Môžete si byť istý, že ak výsledky vyhľadávania zahŕňajú vybrané úryvky, hlasové vyhľadávanie ho zobrazí ako prvé. Pokiaľ sa teda chcete umiestniť na prvej priečke vo výsledkoch hlasového vyhľadávania, mali by ste používateľom poskytovať kvalitné informácie, ktoré Google následne dokáže zobraziť vo vybraných úryvkoch.

Zameranie sa na 6 a viac kľúčových slov

Keď ľudia vyhľadávajú informácie cez hlasového asistenta, správajú sa pritom tak, ako keby hovorili s človekom. Väčšina pritom nepoužíva krátke kľúčové slová ako pri textovom vyhľadávaní. Zameriava sa na otázky a používanie dlhých fráz, tzv. long-tail kľúčových slov.

Pri optimalizovaní webstránky na hlasové vyhľadávanie je preto dôležité zahrnúť tradičné kľúčové slová a frázy, ktoré ľudia používajú pri hovorení, nie písaní. Kľúčové frázy obsahujúce viac než dve slová taktiež čelia menšej konkurencii a poskytujú lepšie šance na vyššie umiestnenia.

Uistite sa, že odpovedáte na otázky

Ako bolo spomenuté vyššie, ľudia používajú hlasové vyhľadávanie tak, akoby sa rozprávali s reálnou osobou. Zamerajte sa preto na poskytovanie odpovedí na najčastejšie otázky ohľadom vášho biznisu, webstránky alebo blogu. Používajte konverzačný tón a formulujte svoje odpovede tak, aby ste sa umiestnili pre takéto hlasové dopyty (queries). Keď si vyberiete otázky, o ktorých píšete vo vašom článku, pridajte ich do podstránok okolo vašej webstránky.

Môžete taktiež použíť nadpisy H2, v ktorých napíšete otázky a následne poskytnete odpovede v tele textu. Odpovedajte na otázky stručne a uistite sa, že hlavná myšlienka je v texte uvedená jasne. Potom, čo ste odpovedali na otázky priamo, môžete taktiež pokryť ďalšie súvisiace otázky, nadväzujúce na tému. Toto vám pomôže umiestniť sa na čo najviac variácii vyhľadávacích dopytov (search queries).

Štrukturované dáta

Štrukturované dáta je kód pridaný do HTML markup a používaný vyhľadávačmi na lepšie pochopenie obsahu vašej stránky. Pri používaní štruktúrovaných dát môžete pomôcť vyhľadávačom prehliadať a čítať váš obsah efektívnejšie.

So schema markup môžete lepšie ovládať to, ako poskytujete informácie o vašej webstránke a ako ho vyhľadávače interpretujú. Implementovanie štruktúrovaných dát vedie k vybraným úryvkom, ktoré zvyšujú mieru prekliku, prinášajú návštevu a konkurenčnú výhodu.

Zamerajte sa na lokálne SEO

Údaje ukazujú, že ľudia, ktorí používajú hlasové vyhľadávanie vyhľadávajú predovšetkým informácie o lokálnych firmách. Toto môže byť kvôli tomu, že hlasové vyhľadávanie sa ľahšie používa, keď sú používatelia v pohybe alebo sú za volantom a niekam cestujú. Zahrnutie lokácie do vášho obsahu vám pomôže poskytnúť lepšie a relevantnejšie informácie používateľom, čo môže viesť k vyššej miere preklikov.

Vytvorte čitateľný obsah

Zlaté pravidlo SEO ostáva nezmenené aj pri hlasovom vyhľadávaní. Poskytovanie pútaveho a informatívneho obsahu je najlepší spôsob, ako mať dlhodobo kvalitné SEO. Obsah, ktorý boduje u používateľov získava preferencie v hlasovom vyhľadávaní.

hlasové vyhľadávanie
zdroj fotografie: unsplash.com

Hlasové vyhľadávanie je tu natrvalo

Hlasové vyhľadávanie nie je iba dočasným trendom. Ustálilo sa. Stačí sa pozrieť na to, čo robia giganti odvetvia, resp. koľko investujú do rozvíjania hlasových asistentov a smart reproduktorov. Dá sa povedať, že sami nastoľujú tento trend a záleží im na tom, aby sa medzi ľuďmi rozšíril. Iba v krátkom čase sa hlasové vyhľadávanie pomerne rozšírilo. Je to najmä vďaka výhodám hlasového vyhľadávania. Ľudom sa ľahšie rozpráva, než píše. Plus, hlasové vyhľadávanie je aj rýchlejšie.

hlasové vyhľadávanie
zdroj fotografie: unsplash.com
zdroj titulnej fotografie: 417mag.com
Páči sa vám článok?