Blog

Načo sa dá použiť WordPress

WordPress bol primárne určený na tvorbu blogov. Hodí sa aj na tvorbu bežných prezentačných stránok alebo microsites. S použitím pluginu WooCommerce sa využíva vo veľkom aj tvorbu eshopov.

My sme za tých veľa rokov, ktoré s WordPressom už robíme, ohli WordPress aj na rôzne iné menej štandardné projekty. V tomto článku by sme vám chceli ukázať príklady, na čo všetko sa dá WordPress ešte použiť.

Webová applikácia vo vue.js napojená na API WordPress

WordPress má celkom dobre spravenú API. So všetkým obsahom, ktorý je v administrácií WordPressu viete pracovať a pristupovať k nemu prostredníctvom tohto rozhrania z iných aplikácií. Príkladom môže byť React, Angular alebo vue.js aplikácia – frontend, ktorá si ťahá cez API dáta.

WordPress teda využívame len ako backend a všetko, čo vidí návštevník webu zobrazujeme v reaktívnej webovej frontend applikácií. Výhodou takejto architektúry je, že si pomerne rýchlo viete spraviť backend. Viete si administrovať všetok obsah v už známej administrácií. Ak potrebujete nejaké ďalšie entity, okrem článkov a stránok, tak si viete pomocou custom postov vytvoriť aj ďalšie. Rozšíriť databázu o ďalšie custom fieldy viete pomocou pluginu ACF. My sme využili ACF aj na konfiguráciu aplikácie. Čiže veľmi rýchlo si viete vyklikať databázu a štruktúru požadovanej webovej aplikácie, a to v podstate bez programovania.

Ak by ste potrebovali vo vašej aplikácii aj produkty, tak aj plugin WooCommerce má rovnako vytvorenú API.

Ukážka ako môže fungovať vue komponent nad WordPressom nájdete napríklad na stránke plustelka.sk

WordPress ako backend ku mobilným appkám

Takisto ako v príklade vyššie, môžete cez WP API ťahať dáta z WP aj do mobilných aplikácii. Robili sme mobilné aplikácie napríklad pre konferenciu a na zmenu či aktualizáciu obsahu v aplikáciach sme využili API WP. Obsah sme menili na webovej stránke a aktuálny obsah sme dostali aj do mobilných aplikácií. Výhodou je, že obsah môžete administrovať na jednom mieste, no dostane sa všade.

Internetový magazín alebo médium

Toto je veľmi časté využitie. V podstate sa využíva bežná funkcionalita WP ako kategórie, užívatelia, články, komentáre a statické stránky. Ako pri každom WordPress projekte aj tu odporúčame využívať čo najmenej pluginov.

Niekedy to narastie ale do väčšieho internetového média. Na Slovensku máme dobrý príklad dennikn.sk. Pri tomto projekte, veľa z WordPress čriev neostalo. Využíva sa hlavne na administráciu obsahu a frontend je custom PHP kód a taktiež veľa cache.

Príklady:

Sieť webových stránok

Aktuálne robíme web pre červený kríž a táto organizácia sa skladá zo spolkov. Každý spolok má akokeby vlastný web vo svojej správe na subdoméne. Zároveň by mali mať jednotný dizajn a aj spoločný obsah na hlavnej stránke. Riešením pre takýto projekt je multisite.

Webová stránka s členskou sekciou

Na viacerých projektoch sme robili členskú sekciu, prípadne klientskú zónu. Využili sme používateľov a jednotlivé role. Po prihlásení danej role viete zobraziť určitý, pred svetom avšak skrytý obsah. Môžu to byť súbory na stiahnutie, video návody, statické stránky a články.

Na Slovensku máme dobrý príklad fitshaker.sk. Na tomto webe sa nachádza aj platená členská sekcia, kde najdete rôzne video cvičenia a iné materiály.

Cenový konfigurátor vo WordPresse

Takýchto projektov sme robili niekoľko. Väčšinou, sme cez ACF dostali kľúčové hodnoty a koeficienty do administrácie a logiku sme robili na frontende cez javascript. V minulosti jQuery a teraz si fičíme na vue.js. Dá sa to samozrejme robiť aj všetko v PHP.

Príklad:

svetelnestropy.sk

Katalóg produktov vo WordPresse

V tomto prípade využívame väčšinou custom posty v spojení s ACF. Alebo WooCommerce plugin a produkty, ktoré sa nedajú objednať. Ak máte cez 10000 produktov, tak by som rozhodne odporúčal ísť cestou custom postov.

Diskusné fórum vo WordPresse

Jednou z mojich prvých zákaziek po škole bolo, naštýlovať pre Sygic fórum postavené na téme https://bbpress.org/. Srandou bolo, že keď som robil faktúru, dal som tam aj DPH, síce som samozrejme nebol jeho platcom.

Realitný portál vo WordPresse

Robili sme portál pre jednu realitnú spoločnosť v Žiline. Cez custom posty si môžete vytvoriť nehnutelnosť. Cez ACF zase spravíte potrebné parametre pre nehnuteľnosť. Trochu sa možno potrápite s filtrom a vyhľadávaním, ale dá sa to zvládnuť.

Inzertný portál vo WordPresse

Asi tak pred 8 rokmi sme robili menší inzertný portál. Existuje množstvo platených tém, ktoré vám poskytnú väčšinu potrebnej funkcionality. Ako štart projektu a na overenie záujmu to môže byť fajn, ale osobne by som na WordPresse väčšiu webovú aplikáciu nestaval. Ak sa projekt rozbehne, v čo samozrejme všetci dúfame, začnú pribúdať aj požiadavky na biznis logiku. Tá sa úplne najšťastnejšie vo WP avšak nerobí. Pri takýchto portáloch je dôležitá rovnako rýchlosť načítania. Pri veľkom počte inzerátov to môže začať byť pomalé. Dá sa to samozrejme riešiť na systémovej úrovni a na hostingu, ale v tom prípade môžete očakávať zvýšené náklady.

Stránka pre konferenciu

Interný firemný komunikačný nástroj

Pozrite si tému P2 od Auttomatic, ktorá je na to ako stvorená. Nainštalujete si, ideálne niekde online WordPress a stačí nainštalovať tému P2. Výhodou je, že nemusíte používať platené nástroje ako je napríklad Slack a máte všetky dáta, ktoré napíšete v rámci svojej skupiny u seba. Viete vyhľadávať, viete uploadovať obrázky a dokumenty. Využíva sa sila WordPressu ako komentáre, markup, editor.

Firemná Wiki

Po prihlásení užívatelia vidia štruktúrovaný obsah s databázou znalostí vašej firmy. Jednoduché riešenie, ktoré je stále online. Môžete si to nasadiť napríklad na subdoménu vašej bežnej prezentačnej stránky firmy. Je stále online, v podstate ide o živý dokument. Viete pridávať aj rôzne dokumenty. Pri onboardingu nových zamestnancov len spravíte nové konto v rámci WordPress administrácie.

A čo vy?

Napíšte nám aj vy, aké máte skúsenosti. Potešíme sa spätnej väzbe. Ak ste použili WordPress ešte inak, napíšte nám do komentárov na sociálnych sieťach a tento zoznam doplníme.

Páči sa vám článok?