Blog

Hlasové vyhľadávanie – je vaše SEO pripravené na novú formu vyhľadávania?

hlasove vyhladavanie

SEO je mŕtve! To je už dlho používaný výrok skeptikmi, ktorí si myslia, že na SEO nezáleží. Pravda je však opak. Google (hlavne) a Bing (tak trochu) majú stále dominantné postavenie v digitálnom svete a nevyzerá to tak, že by sa v blízkej budúcnosti malo niečo zmeniť. A tento článok sa zaoberá spôsobom, ktorý zmení vyhľadávanie tak ako ho poznáme.

Začnime najprv s menšou otázkou. Ako by ste pomocou Google zisťovali predpoveď počasia, ak by ste:

  1. používali počítač pomocou klávesnice,
  2. hovorili to svojmu smartfónu?

Pokiaľ patríte k väčšine ľudí, vaša odpoveď pre a), je „počasie dnes“. Za b), by to pravdepodobne bolo „Aké je dnes počasie?“.

Bez toho, aby ste si boli vedomí, máte rozdielne zvyky pre vyhľadávanie pomocou textu a hlasu.

Vyhľadávanie konečne dospelo. Ten čas, kedy ste dúfali v lepší spôsob pre pochopenie úmyslu a lepšie personalizovanie konečne prichádza a prirodzený jazyk bude jeho kľúčom.

Technológia hlasovej asistencie zmení marketing tak, ako ho poznáme.

Čo sa myslí pod hlasovým vyhľadávaním 

Keď sa povie „hlasové vyhľadávanie,“ myslí sa pod tým smartfón alebo počítač, ktorý má zabudovaný digitálneho osobného asistenta slúžiaci ako vstupný bod pre používanie hlasu, akými je Google Asistent alebo Siri.

Vo väčšine prípadov ak použijete osobného asistenta a aktivujete ho pomocou svojho hlasu, budete vykonávať určité vyhľadávanie. A tým je prvok hlasového rozkazu, ktorým sa tento článok zaoberá.

Kto používa hlasové vyhľadávanie?

Väčšina z vás, ktorí čítajú tento článok už pravdepodobne využili hlasový rozkaz alebo ho videli niekým použitý.

V jednej z mála štúdii v tejto oblasti, Thrive Analytics publikovali presvedčivé čísla o ľuďoch využívajúcich digitálnych osobných asistentov v USA.

zdroj fotografie: moz.com

Ako môžeme vidieť, najviac ho využíva predovšetkým mladá generácia. Čo je však prekvapivé, využíva ho aj veľa starších ľudí. Zrejme ich omrzelo pozerať sa na malé obrazovky a ťukať do písmen, ktoré je ledva vidieť. Hlasové vyhľadávanie je skrátka jednoduchšie.

V súčasnosti je presnosť rozpoznávania hlasu na úrovni 90-95 %, čo je v porovnaní so 75 % pred pár rokmi pôsobivé číslo. Preto niet pochýb, že používanie hlasového vyhľadávania bude v nasledujúcich rokoch iba rásť.

Ako využívame hlasové vyhľadávanie?

Toto je dôležitá otázka. Z grafu nižšie, od štúdie Northstar Mobile Voice zistíme, že ide o žiadanie pokynov.

zdroj fotografie: moz.com

Je väčšina z nás stratená? Pravdepodobne potrebujeme asistenta, aby nám pomohol zlepšiť nás život. Google si predstavuje budúcnosť hlasového vyhľadávania ako komplexného mobilného asistenta, ktorý vám bude pomáhať s každodenným životom, zatiaľ čo vy sa môžete viac sústrediť na veci, ktoré sú dôležité. To je celkom zaujímavé a pravdepodobne možné.

Microsoft má taktiež vlastného asistenta, Cortana, ktorá prišla spolu s Windows 10 v roku 2015. Aká je najčastejšia otázka, ktorú sa jej ľudia pýtajú? Prekvapivo, je to otázka „Kto je Bill Gates?,“ keďže ľudia očakávajú zábavnú odpoveď. Pre vysvetlenie, prvé správy o Cortane tvrdili, že za otázkou „Kto je tvoj foter?,“ nasledovala vtipná odpoveď o Billovi Gatesovi.

Takto však Cortana nefunguje. Myslí to vážne a toto je jej odpoveď:

zdroj fotografie: moz.com

Ako rýchlo rastie hlasové vyhľadávanie

1/3 vyhľadávacích fráz pre Cortanu pochádzajú z hlasu.

Nemôžeme zistiť, ktoré frázy v Bing sú vo forme textu a ktoré vo forme hlasu. Môžeme však zistiť, ktoré frázy vyhľadávané cez Cortanu pochádzajú z textu alebo z hlasu, pretože Cortana je súčasťou operačného systému Windows 10.

hlasove vyhladavanie

zdroj fotografie: moz.com

Tieto údaje pochádzajú z novembra, iba 3 mesiace po spustení Windows 10 a 33 % fráz pochádza z hlasu. To je pôsobivé.

Všetci vieme, že hlasové vyhľadávanie vedie k výsledkom vyhľadávania (SERP). Čo je však dôležitejšie, niektoré hlasové vyhľadávania môžu viesť k výsledkom, ktoré taktiež zobrazujú reklamy od AdWords.

Patria sem aj vaše výsledky? To by ste mali zbystrieť pozornosť.

Ako sa hlasové vyhľadávanie odlišuje od textu a čo pre to môžete urobiť

Už vieme teda, že hlasové vyhľadávanie sa využíva a, že bude ďalej rásť, preto sa teraz sústreďme na 5 najdôležitejších spôsobov, ako sa hlas a text od seba odlišujú.

  1. Dĺžka vyhľadávacej frázy

Prvá vec, na ktorú musíme myslieť je dĺžka vyhľadávacej frázy. V porovnaní s textom musí byť odlišná. Porovnajme údaje z vyhľadávania v Cortane.

hlasove vyhladavaniezdroj fotografie: moz.com

Nie je prekvapením, že dĺžka textovej frázy je celkom krátka, okolo 2 slov. Tu totiž používame počítačový jazyk, ktorý nie je vetou, ale najpriamejším spôsobom, ako vyjadriť náš zámer.

Ďalej sa pozrime na dĺžku frázy pre hlasové vyhľadávanie:

zdroj fotografie: moz.com

Čo môžeme vidieť je, že úspešné hlasové vyhľadávanie, ktoré získava najviac výsledkov, impresií a kliknutí, má dĺžku 3 slov.

To je trochu prekvapenie. Človek by totiž čakal, že hlasové vyhľadávanie bude výrazne dlhšie, než textové. Na druhú stranu, toto sú iba prvé výsledky, takže môžeme očakávať pokrok v ďalšom období.

Mladšia generácia, ako sú deti, je zvyknutá používať prirodzený jazyk. Tu je skvelý príklad, ktorý bol prezentovaný na SMX Mníchove, kde je zobrazené hlasové vyhľadávanie vykonané malým dievčaťom.

hlasove vyhladavanie

zdroj fotografie: moz.com

Všimnite si úroveň výberu a špecifickosti. Takto raz budeme vyhľadávať všetci.

Rýchly tip:

Pre svoj web pravdepodobne cielite na 1-2 kľúčové slová, akými sú napr.:

  • Bahamy,
  • Bahamy letecky,
  • Bahamy dovolenka,
  • Bahamy dovolenka,
  • Bahamy cestovanie.

Testujte dlhšie, viac priateľské kľúčové slová, akými sú:

  • cena za let na Bahamy,
  • Bahamy dovolenkové info,
  • najvýhodnejšia dovolenka na Bahamách,
  • najlacnejšia cesta na Bahamy,
  • cestovateľský sprievodca Bahamami.

Zatiaľ čo dlhšie frázy môžu pomôcť pre umiestnenie sa na týchto kľúčových slovách, neznamená to nevyhnutne konverziu a preto to nemusí pokryť spôsob, akým ľudia vyhľadávajú pomocou hlasu.

  1. Frázy s otázkami

Hlasové vyhľadávanie sa odlišuje od textového s použitím fráz s otázkami.

Keď niečo píšete do Google, používate počítačový jazyk, ako napr. „Bahamy najvýhodnejšia dovolenka“. Keď používate hlasové vyhľadávanie, budete používať vlastný jazyk, ako „Kto má najlepšiu ponuku pre dovolenku na Bahamy?“.

Rýchly tip:

Skúste pridať niektoré relevantné kľúčové frázy s otázkami k vášmu zoznamu kľúčových slov. Pre spoločnosť, ktorá predáva dovolenky na Bahamách, by niektoré relevantné otázky mohli byť:

  • Koľko stoja letenky na Bahamy?
  • Kde nájdem informácie o dovolenke na Bahamách?
  • Aká je najvýhodnejšia ponuka dovolenky na Bahamy?
  • Kedy je najlepší čas pre dovolenku na Bahamách?
  1. Väčší podnet ku konverzii

Toto môže byť najdôležitejší rozdiel, keďže prirodzený jazyk vedie k väčšiemu zámeru ku konverzii.

Ak by niekto hľadal frázu „digitálna kamera,“ nevedeli by ste, či chce kameru kúpiť, opraviť, alebo iba hľadá fotku kamery. Tu zohráva prirodzený jazyk svoju rolu.

Typ otázky, ktorá je opýtaná môže zobrazovať úroveň záujmu:

zdroj fotografie: moz.com

Toto má skutočný vplyv na bidy a kreativitu. Môžete dať za bid viac pre frázy s otázkami s najväčšou šancou pre konverziu, ako „Kde je najbližšia reštaurácia?“.

  1. Dôraz na lokálne SEO

Mobilné hlasové vyhľadávanie má 3x väčšiu šancu byť viac lokálne, ako textové vyhľadávanie. Toto úzko súvisí s faktom, že väčšina vyhľadávaní cez smartfón je miestnych.

Miestne podniky by mali preto zbystriť pozornosť, keďže hlasové vyhľadávanie sa môže stať najdôležitejším spôsobom, akým ich zákazníci budú vyhľadávať.

Rýchly tip:

Pokiaľ ste lokálny podnik, je dôležité, aby ste zmenili svoju stratégiu, pretože týmto spôsobom môžete získať viac zákazníkov.

Buďte lepší pomocou kľúčových slov relevantných k vášmu vyhľadávaniu:

  1. mestské štvrte, ktoré je treba zdôrazniť, ako „staré mesto,“
  2. ako ľudia popisujú vašu štvrť miestnym dialektom?

5. Viac rýchlych odpovedí a akcií

Hlasové vyhľadávanie bude zobrazovať viac rýchlych odpovedí vo výsledkoch vyhľadávania. Toto je kvôli tomu, že frázy s otázkami sa budú viac vzťahovať na lokálne podniky, ako je otázka typu „Kde je najbližšia autopožičovňa?“.

Toto sú jednoznačne frázy pre lokálne vyhľadávanie, pri ktorých sa zobrazujú spolu s výsledkami vyhľadávania aj reklamy. Môžete vidieť recenzie, telefón a možnosť rezervácie. Používatelia nemusia vstúpiť na vašu webstránku, aby dokončili svoje úmysly.

Toto bude mať silný dopad na komunitou spravované stránky, ako je TripAdvisor, kde budete musieť zodpovedne vyplniť svoje otváracie hodiny, kontakt a sledovať recenzie ľudí.

Rýchly tip

Ako miestny podnik si stanovte prioritu umiestniť svoj web a byť aktívnym na relevantných stránkach. Tieto stránky majú veľký vplyv pri vyhľadávaní.

Ako ďalej? 

Keď sa pozrieme bližšie do budúcnosti, jedno je isté. Prispôsobíme sa. Adoptujeme si hlasové vyhľadávanie. Hlasové príkazy sa okrem toho budú ďalej rozširovať i pomocou IoT (Internet of things), ktoré budú obsahovať domáce spotrebiče.

Z histórie vieme, že znovu a znovu sme dokázali, že sa dokážeme prispôsobiť. Pomyslite na svoje prvé chvíle, keď ste sa učili narábať s počítačom. Alebo, keď ste dostali do rúk svoj prvý dotykový smartfón. Schopnosť prispôsobiť sa podmienkam je skrátka v nás.

hlasove vyhladavanie
SONY DSC

zdroj fotografie: droid-life.com

zdroj titulnej fotografie: twitter.com

zdroj:

https://moz.com/blog/how-voice-search-will-change-digital-marketing-for-the-better

 

 

Páči sa vám článok?