Kde a ako správne používať QR kódy v roku 2017?

qr kody titulka

Viete čo je QR kód? Ak nie, tak zrejme nesledujete najnovšie trendy v online biznise. Špeciálne odkazy a informácie zakódované do štvorca s čiernymi a bielymi štvorčekmi v minulosti boli na smiech, no dnes ich používajú aj najväčšie spoločnosti na svete. Nájdete ich v populárnych komunikačných aplikáciách, v letákoch, ale aj na výrobkoch v obchodoch. Ako správne používať QR kódy a kde ich aplikovať, sa dozviete v našom ďalšom blogu.

qr kod info

Najväčšia veľkosť QR kódu (40) má 177 riadkov a stĺpcov štvorčekov. Dokáže poňať až 4 296 alfanumerických znakov.

Využíva ich Facebook, Snapchat aj Google

QR kódy, ako jedna z možností zdieľania digitálnej informácie, existujú už od roku 1997. Až tento rok ale môžeme hovoriť o ich plnohodnotnej renesancii. Vo svojich online riešeniach ich využívajú medzinárodné spoločnosti, medzi ktoré sa radí aj Google, Facebook, či napríklad Snapchat. Zatiaľ čo komunikačné aplikácie Facebook Messenger a Snapchat používajú QR kódy na zdieľanie kontaktných informácií medzi používateľmi, Google ich využíva napríklad pri prezentáciách alebo v infografikách.

qr kod skenovanie

Zdroj: Pixabay

Na to, aby ste QR kód mohli prečítať, potrebujete špeciálne zariadenie, prípadne smartfón s kamerou a vhodnou mobilnou aplikáciou. Výrobcovia smartfónov však postupne zapracovávajú priamo svojich aplikácií Fotoaparát funkciu skenovania QR kódov. Dnes ju ponúkajú napríklad zariadenia od Apple, Xiaomi, ale aj ďalších výrobcov.

Ako správne používať QR kódy

Hoci niektoré spoločnosti pôsobia dojmom, že QR kód by najradšej umiestnili aj na priečelie budovy, v ktorej sídlia, existujú aspoň isté všeobecné pravidlá, kde a ako by sa QR kódy mali používať. Dôležitá je ich viditeľnosť, veľkosť, vzdialenosť, ale aj statickosť. Na skenovanie QR kódu mobilným zariadením totižto potrebujete niekoľko sekúnd. Aj preto je QR kódy vhodné používať napríklad:

  • v časopisochako súčasť reklamy s odkazom na landing page reklamovaného produktu alebo služby,
  • na letákoch, ako odkaz na ďalšie informácie na webe, odkaz na sociálne siete, či odkaz na online článok,
  • v obchodoch (napr. pri pokladni), ako odkaz na stiahnutie mobilnej aplikácie, reklamačného poriadku alebo iných dokumentov, či ako odkaz na sociálne siete obchodu,
  • v miestach bezhotovostného platenia, kde naskenovaním QR kódu môže zákazník zaplatiť napríklad za nákup, či využitie istej služby,
  • na obale produktu, ako odkaz na registráciu vo vernostnom programe, či zdieľanie informácií o produkte,
  • na vizitke, ako odkaz na stiahnutie kontaktných informácií v tvare vcard,
  • na faktúrach, pre ich rýchlejšie platenie. Odporúčame služby BySquare,
  • na bodoch záujmu (POI), kde chcete, aby sa zahlásili vaši zákazníci,
  • na konferenciách, kde QR kódy môžu slúžiť na registráciu účastníkov, ale aj na zdieľanie prezentácií,
  • na miestach, kde ľudia trávia množstvo času – môžu to byť zastávky, čakárne u lekára, ale aj kaviarne. QR kódy môžu byť v tomto prípade odkazmi na články, sociálne siete, či zaujímavé informácie, ktoré pomôžu zákazníkom „zahnať nudu“.

Kde QR kódy radšej nepoužívať

Existujú však aj miesta, na ktoré by ste rozhodne nemali umiestňovať QR kódy. Sú to napríklad:

  • billboardy, z ktorých je skenovanie QR kódu popri jazde autom či automobilom priam nemožné,
  • rollupy, v prípade, že je QR kód veľmi malý a nevhodne umiestnený (napríklad v spodnej tretine rollupu, pri zemi),
  • mobilné aplikácie, pretože by na čítanie QR kódu zákazník potreboval ďalší mobil (výnimkou je zdieľanie kontaktných informácií s druhou osobou),
  • web, kde by namiesto QR kódov malo byť možné informáciu získať kliknutím myši,
  • online bannery, kde sú QR kódy príliš malé a nečitateľné,
  • reklamné predmety s malými rozmermi (pero, šnúrka na krk, prívesok), či s nerovným povrchom (športové pomôcky ako lopta, čelenka, či podobne),
  • pohybujúce sa objekty, napríklad na konštrukcii prepravných prostriedkov, na dresoch športovcov a podobne,
  • ťažko dostupné miesta, pri ktorých musí človek vynaložiť veľké úsilie, aby prečítal QR kód.

V zásade platí len jedno všeobecné pravidlo – QR kód musí byť jednoducho a bez námahy čitateľný. 

Na čo si pri QR kódoch treba dávať pozor?

Štvorcové QR kódy majú okrem mnohých výhod aj jednu nevýhodu – nie sú čitateľné ľudským okom. To znamená, že človek pri pohľade na QR kód priamo nevie, kde ho jeho oskenovanie navedie. Aj preto by ste mali pri aplikácii QR kódov myslieť na to, aby sa nedali jednoducho prekryť a nahradiť odkazom na škodlivý web alebo softvér. Pomôcť môže napríklad vytvorenie špeciálnych QR kódov, ktoré obsahujú vaše logo.

QR kod vibration

Vytvorte si vlastné QR kódy

Ak si aj vy chcete vytvoriť vlastný QR kód a použiť ho pri propagácii vašich produktov alebo služieb, môžete využiť voľne dostupné online nástroje. Vždy však dbajte na to, aby váš QR kód dosahoval vysokú grafickú kvalitu a aby sa dal jednoducho skenovať. Pri jeho používaní dodržujte ochranné pásmo v jeho okolí a voľte vyššiu kvalitu grafického výstupu.

Webstránky, ktoré vám pomôžu s tvorbou vášho vlastného QR kódu:

Ak si použitím QR kódu vo vašich produktoch a službách nie ste istí, kontaktujte nás a radi vám s týmto problémom pomôžeme. Na naše služby sa môžete obrátiť aj v prípade zaradenia QR kódov do grafických podkladov vašej spoločnosti, či pri A/B testingu ich využitia. Radi vám pomôžeme aj s vložením QR kódov do vašich marketingových kampaní.

Autor

Ondrej Ličko

mohlo by vás zaujímať

Predstavenie teamu – WordPress a front end master Martin

Maťo je súčaťou Vibration už 5 rokov, vlastne prvý zamestnanec....

Chatbot pre B2B – ako vám môže jednoduchý nástroj pomôcť zvýšiť konverzie

Keď niekto povie slovo „Bot,“ väčšina ľudí si zrejme...

Tip 17: Vytvorte návod ako zadať reklamáciu

Uľahčite užívateľom podávanie reklamácií. Zadajte si pravidlá a spôsob...

Tip 85: Prerobte si obchodné podmienky

Na Slovensku je dosť častým zvykom, že sa menia...

presvedčili sme vás?

Ak sa chcete niečo spýtať, napíšte nám.

Odpovieme čo najskôr.

00421 915 263 443

info@vibration.sk