Blog

Persóny v biznise. Viete, kto je váš klient?

Persóny sú jedným zo základných predpokladov úspešnej biznisovej kampane či reklamy. Mnohé z firiem využívajú vlastnosti persón pri tvorbe a cielení reklám, aj keď netušia, čo samotné persóny znamenajú. Rozhodli sme sa preto priblížiť túto tému všetkým našim čitateľom, ktorí o persónach ešte nepočuli alebo nepoznajú ich skrytý potenciál.

Poznaj svojho klienta

Pojmom persóna môžeme označiť prototyp vášho klienta. Pri definovaní persón je dôležité dbať na viacero faktov. Je to váš pohľad a popis vašich zákazníkov, ktorý je doplnený o reálne dáta namerané v prieskumoch a dotazníkoch, či dáta zo štatistík analytických nástrojov (napr. Google Analytics). Výsledkom skĺbenia týchto informácií je charakteristika persóny, ktorá obsahuje detailný popis osobných aj pracovných čŕt vášho ideálneho zákazníka.

Persóny vám doslova pomôžu spoznať vašich klientov, a vy tak môžete jednoduchšie cieliť vaše reklamné kampane, upravovať vašu ponuku, či dokonca aj samotné produkty alebo služby. A to všetko s cieľom efektívnejšie vyhovieť potrebám vašich zákazníkov.

Na čo si dať pozor pri tvorbe persón

Tvorbu persón vo vašej spoločnosti netreba podceniť. Ide o kľúčový bod pri tvorbe vašej ďalšej reklamnej kampane. Je dôležité, aby ste vychádzali so skutočných dát a nepodliehali svojim pocitom. Do opisu persón zahrňte demografické údaje, pracovné skúsenosti, ciele vašich zákazníkov, ako aj ich obľúbené voľnočasové aktivity či odpoveď na otázku, ako im dokážete pomôcť vyriešiť nejaký ich problém. Dobre vypracovaná persóna by teda okrem iného mala obsahovať:

  • pohlavie, vek a rodinný stav zákazníka,
  • finančnú situáciu – povolanie, výšku platu, mesačný objem výdavkov,
  • voľnočasové aktivity – obľúbené filmy, šport, knihy, či iné aktivity súvisiace s osobným životom,
  • nákupné správanie zákazníka v offline a online priestore („Nakupuje častejšie online alebo na predajni? Využíva porovnávače cien? Číta recenzie na internete? Čím sa riadi pri výbere produktu?“),
  • problémy a ich riešenia – aký problém dokážem svojmu zákazníkovi pomôcť vyriešiť?

Ak by na tieto otázky odpovedal napríklad náš klient Profikuchar.sk, jeho persóny by vyzerali takto:

„Moja persóna je žena vo veku od 25 – 30 rokov, zamestnaná na manažérskej pozícii, ktorá zarába viac ako 1500 EUR mesačne. Má rada behanie, tenis a dobré filmy (romantické komédie alebo fantasy). Je vo vzťahu, no veľa voľného času trávi so svojimi priateľmi. Fyzicky nakupuje len základné potraviny, všetky ďalšie produkty kupuje online, aby ušetrila čas. Dbá na hodnotenia iných zákazníkov a je ochotná minúť viac peňazí, ak je produkt naozaj kvalitný. Aktuálne si zariaďuje nový byt, a preto hľadá kvalitné kuchynské spotrebiče a vybavenie svojej novej kuchyne.“

prípadne:

„Moja persóna je kuchár, ktorý pracuje v gastro odvetví už viac ako 10 rokov. Má 25 – 35 rokov a pracuje v menšom hoteli v centre Tatier. Od svojho nariadeného dostal príkaz nakúpiť nové vybavenie kuchyne s rozpočtom 5000 EUR. Keďže si potrpí na kvalitu, hľadá drahšie nože, spotrebiče a oblečenie pre kuchárov a pomocnú silu. Obľubuje európske značky, pričom dbá na dlhovekosť produktov a ich dizajn.“

alebo z inej oblasti:

„Moja persóna je majiteľ alebo vedúci pracovník pripravujúcej sa reštaurácie v centre Bratislavy. Má 40 – 50 rokov a hľadá kompletné vybavenie kuchyne s rozpočtom 30 000 EUR. Zaujíma sa o profesionálne kuchynské spotrebiče – variče, umývačky riadu, chladničky a rúry. Okrem toho vyhľadáva aj nerezové stoly, riady, príbory a ďalšie kuchynské vybavenie. Keďže kladie dôraz na kvalitu, hľadá len profesionálne výrobky s dlhotrvajúcou zárukou.“

Pri tvorbe persón nemusíte robiť veľké kompromisy – ak vám z analýzy, prieskumu či iných faktografických dát vychádza viacero odlišných osôb, vytvorte viac persón. Ideálne aspoň dve. Snažte sa ich však popisovať objektívne a so zámerom odhalenia ich skutočných charakteristík.

Ako vám pomôžu persóny pri zvyšovaní zisku?

Odpoveď je veľmi jednoduchá – vaše reklamy a produkty budete prispôsobovať reálnym potrebám vašich zákazníkov. Vy tak začnete tvoriť relevantné reklamy, služby a produkty, ktoré oslovia viac zákazníkov a pomôžu vám získať klientov aj od konkurencie. Ešte stále nemáte vytvorené vaše persóny? Na čo čakáte? Ak si netrúfate na tvorbu vašich persón, radi vám s tým pomôžeme.

Páči sa vám článok?