Blog

A/B testovanie

ab testovanie

Ak chcete robiť zmeny na eshope a neviete, aká zmena je najlepšia a prinesie najviac konverzií, otestujte dve varianty. Využite A/B testovanie, aby ste zistili, čo pritiahne vašich zákazníkov k vykonaniu požadovanej akcie.

A/B testovanie je jedna z techník UX testovania.

Môžete testovať zmeny dizajnu a obsahu landing page, bannerov, reklamných kampaní, newsletterov, aplikácii. Vždy porovnávate dve verzie s cieľom určiť, ktorá je výkonnejšia.

Výhody, ktoré prináša A/B testovanie

  • Zvýšenie objemu predaja
  • Zvýšenie konverzie
  • Zníženie bounce rate
  • Viac vyplnených formulárov
  • Viac registrovaných zákazníkov
  • Viac kliknutí na želaný call to action prvok
  • Viac zdieľaní

Čo môžete A/B testovať na webových stránkach

  • nadpisy
  • text tlačítka – call to action prvku
  • umiestnenie call to action prvkov
  • pop up okná
  • obrázky v banneroch
  • marketingové texty
  • počet položiek vo formulári
  • farebnosť webovej stránky
  • veľkosť písma
  • štruktúra webovej stránky
  • poradie umiestnenia položiek v navigácii

Kroky A/B testovania

  1. Definujte si, čo chcete otestovať – vytvorte si hypotézu.
  2. Vytvorte dve verzie – môžete vychádzať z pôvodného webu, čo bude jedna verzia a hypotéze bude druhá verzia. Príklad možno máme v call to action tlačítku zlú textáciu. Takže v druhej verzii B vzorky nastavíme iný text.
  3. Rozhodnite sa ako dlho bude testovanie prebiehať. Zavisí to aj od vašej návštevnosti a typu webu, blog, eshop, predajná webová stránka.
  4. Vyberte si vhodný nástroj a nastavte ho.
  5. Po uplinutí zvoleného času na testovanie si pozrite výsledky.
  6. Následne výhernú verziu aplikujte na vašu webovú stránku.
  7. Skúste vymyslieť ďalšie vylepšenie a testovanie iterujte.
  8. Môžete robiť aj viac testov naraz, ale verzie by nemali mať veľké zmeny. Postupujte radšej menšími krokmi. A/B testovanie je najefektívnejšie, keď sa robí postupne a kontinuálne.

Ďalšie možnosti A/B testovania

V rámci Google Ads vytvoríte viacero nadpisov tej istej reklamy a priamo reklamný systém vám vyberá najlepšiu možnosť, ktorá ma najvyššiu konverziu. Takto môžete napríklad zistiť ako nazvať článok alebo službu na vašom webe. V Google Ads to otestujete a na vašej webovej stránke následne upravíte.

Takáto technika sa dá urobiť aj cez systémy pre natívnu reklamu ako je na Slovensku napríklad Strossle.

ab testovanie

Nástroje na A/B testovanie

Google Optimize – tento nástroj odporúčam. Viete si robiť A/B testovanie bez nutnosti zásahu programátora. Je to nástroj od Google a je priamo integrovaný na Google Analytics. Výhodou je, že je zadarmo.

Optimizely – takisto veľmi dobrý nástroj, oplatí sa otestovať, čo vám viac vyhovuje.

Existujú dokonca CMS systémy pre landing pages ako napríklad unbounce.com, ktoré využívajú umelú inteligenciu a A/B testujú za vás a vylepšujú vám obsah a štruktúru vášho webu.

Ak by ste chceli vylepšiť vaše konverzie na eshope alebo webovej stránke, tak sa nám ozvite.

Páči sa vám článok?