Blog

Slovník pojmov pre majiteľov eshopov

Môže sa stať, že pri komunikácii s nami použijeme niektorý z daných výrazov, tak sme spísali taký základný prehľad pre vysvetlenie.

výrazvysvetlenie
A/B testovanieA/B testovanie je proces porovnania dvoch verzií webovej stránky, e-mailu alebo iného marketingového prostriedku a meranie rozdielu vo výkonnosti.
APIApplication Programming Interface umožňuje interakciu, prístup a výmenu údajov medzi dvoma samostatnými softvérovými systémami.
AsanaAsana je online nástroj cez ktorý komunikujeme s klientami. Klienti môžu priamo do Asany zadávať ich požiadavky a celý priebeh projektu je prehľadne na jednom mieste. V rámci podpory používame Asanu aj na zadávanie ticketov, naceňovanie a získavanie podkladov.
B2BBusiness to business používame hlavne pri eshopoch a označuje to predaj od firmy ďalšej firme. Môže ísť napríklad o výrobcu, ktorý dodáva tovar svojim predajcom.

Niektoré eshopy majú eshop pripravený aj pre predaj pre bežných koncových zákazníkov, čo označujeme ako B2C a po prihlásení majú iné podmienky a predaj pre B2B zákazníkov.

Rozsiahli článok o spôsoboch predaja online
B2CBusiness to consumer – pri eshopoch to používame často na označenie predaja koncovým zákazníkom.
CMSContent Managment System – ide o systém na správu obsahu webovej stránky alebo eshopu. Po prihlásení administrátora do CMS vie upravovať obsah, texty, obrázky a meniť štruktúru webu.
CRM systémCustomer Relationship Management – ide o systém na manažovanie vzťahov so zákazníkmi. V tomto systéme máte databázu kontaktov, viete ich segmentovať, nastaviť rôzne marketingové činnosti a tým zvyšovať predaj.
DatabázaVšetky texty a informácie vášho webu alebo eshopu sú uložené v databáze. Nad týmito údajmi vieme vyhľadávať, zobrazovať ich, robiť s nimi rôzne operácie a ukladať nové údaje.
DNSDNS slúži na internete a na počítačových sieťach na prekladanie doménových názvov na IP adresy a zabezpečuje tak zjednodušenie komunikácie a pohybu na internete.
doménaDoména je názov s koncovkou príslušného štátu – napr. .sk, .cz, ďalej rozlišujeme tzv. generické domény – .com a pod. Po zakúpení domény sa stáva vašim vlastníctvom, alebo ju predplatí registrátor vo váš prospech.
dropshippingDropshipping je metóda predaja, kde eshop neuchováva produkty na svojom sklade, ale posiela to za neho iný subjekt zo svojich skladov a tým mu odbúrava zaťaženie so skladom a logistikou.
ERP systémyEnterprise resource planning – rozsiahle informačné systémy, na riadenie firmy. Väčšinou ide o skladové systémy, účtovníctvo, manažmenť miezd, biznis inteligent, dátové úložiská. Pri eshopoch väčšinou chceme ťahať z týchto systémov informácie na eshop.
eshopInternetový obchod umožňuje elektronický predaj produktov a služieb.
GDPRThe General Data Protection Regulation je európske nariadenie o ochrane osobných údajov. GDPR tiež upravuje, že osobné údaje by sa mali bezpečne uchovávať a spracovávať.
hostingIde o fyzické miesto, kde máte uložený váš web alebo eshop.
HTMLHypertext Markup Language sa používa na vytváranie elektronických dokumentov (tzv. stránok), ktoré sa zobrazujú v sieti www (World Wide Web). Ide vlastne o špeciálne značky, ktoré popisujú elementy na vašej stránke.
IP adresaIP adresa je unikátne číslo, ktoré je pridelené počítaču alebo serveru komunikujúcemu prostredníctvom internetového protokolu (IP).
kľúčové slovoKeyword je slovo alebo fráza, ktorú hľadajúci zadá do vyhľadávača. V širšom význame sa kľúčovým slovom rozumie akákoľvek hľadaná fráza.
landing pageJe podstránka určená na predaj produktu alebo služby, ktorá sa zobrazuje ako odpoveď na kliknutie na výsledok vyhľadávania na daný výraz, odkaz z newslettera alebo z online kampane.
open sourceJe typ počítačového softvéru, v ktorom sa zdrojový kód vydáva na základe licencie, v ktorej držiteľ autorských práv udeľuje používateľom práva na používanie, štúdium, zmeny a distribúciu softvéru komukoľvek a na akýkoľvek účel.
personalizáciaPrispôsobenie obsahu danému konkrétnemu užívateľovi. Môže ísť o personalizovaný email, personalizovaný obsah webu po prihlásení alebo aj remarketing.
platobná bránaslúži na platbu online prostredníctvom karty alebo platiacich tlačidiel
robots.txtRobots.txt je textový súbor s pokynmi pre vyhľadávače. Používa sa na zakázanie alebo vynútenie prehľadávania vášho webu.
SEOJe optimalizácia pre vylepšenie pozície vo výsledkoch vyhľadávania v Google. Najčastejšie ide o úpravy a pridanie obsahu, úpravy kódu vášej webovej stránky a súvisí to aj s prelinkovaním, históriou webu a mnohými ďalšími faktormy.
Skladový systémSystém na riadenie skladových zásob v eshopoch. Komplexný článok o skladoch pre eshopy
SSL certifikátProtokol SSL zabezpečuje šifrovaním komunikáciu medzi serverom a návštevníkom. Pri použití tohto protokolu je všetka komunikácia šifrovaná a nemôže byť odpočúvania. Použitie SSL protokolu a šifrovanie spoznáte cez HTTPS, ktoré je v adresnom riadku alebo odkazu.
synchronizácia dátSynchronizácia je výmena dát medzi zariadením a účtom.
transakčné emailyAutomatizovaný e-mail, poslaný užívateľovi po vykonaní určitej aktivity online. Pri eshopoch ide o potvrdenie objednávky, zmene stavu objednávky, po zmene hesla a podobne.
zásielkovňaZásielkovňa umožňuje objednať si vybrané produkty online a vyzdvihnúť ich na jednom z množstva výdajných miest po celom Slovensku.
administrácia
cenová ponuka
CSS
CSVComma-separated values skrátene CSV (doslova: hodnoty oddelené čiarkami) je jednoduchý súborový formát vo forme čistého textu
datalayervrstva, ktorú vytvárame pre externé systémy ako Google Analytics alebo Facebook
dopravcatyp dopravy ako kuriér, pošta a podobne
export dátexport údajov zo systému alebo programu. Môže byť v rôznych formátoch. Väčšinou ho potrebujeme, aby sme vedeli importovať produkty do vášho eshopu.
faviconikonka, ktorú vidieť hore v lište pri vašej stránke
FTPprotokol, ktorý slúži na prenos dát
gopayplatobná brána využívaná v čechách a na Slovensku
heurekaporovnávač tovaru
migráciaje to proces migrovania dát medzi napríklad starým eshopom a novým eshopom. Robí sa buď ručne alebo automaticky skriptami.
newsletter
PHPprogramovací jazyk
sellionáš systém pre eshopy
SEO rewritesje to vlastne tabuľka starej a novej URL linky alebo pravidlo prepisovania liniek všeobecne pre celý eshop
SERPvýsledky vyhľadávania v Google
šablónaväčšinou tým myslíme HTML a CSS šablónu, čiže to čo vidí používateľ vo svojom prehliadači.
účtovný systémvyužívajú ho hlavne účtovníci a pri eshopoch väčšinou buď priamo napájame komunikáciu naň alebo robíme exporty položiek do účtovníctva, aby sme tento proces automatizovali
UIUser Interface
UXUser Experience
varianty produktuak má produkt veľkosti alebo farby, alebo iné variácie, tak má varianty
vue.jsfrontendový reaktívny javascriptový framework
webdizajnproces vytvárania grafiky webu
wireframeWireframe, alebo drôtený model predstavuje náčrt budúceho webu.
WYSIWYG(z angl. What You See Is What You Get: čo vidíš, to dostaneš – dosl. preklad)
editor v CMS, kde už priamo v ňom vidíte, ako bude vyzerať formátovanie obsahu online
XML feedtyp exportu údajov
zákaznícka zónazóna pre prihlásených zákazníkov, kde majú personalizovaný obsah alebo im príslušný obsah
Páči sa vám článok?