Blog

WebSummit očami slovenského startupu – sellio.net

Ako to začalo

Najväčší tech festival na svete WebSummit nemá dlhú históriu, ale určite ho mnohí poznáte, či už z videí alebo z rozprávania startup scény. Ja som ho registroval od minulého roku. Niekedy cez leto som zbadal výzvu na internete na prihlásenie startupov s možnosťou získať lístky, letenky a ubytovanie na tento event pre celý tím.

Keďže náš projekt sellio chceme stále posúvať ďalej, rozhodli sme sa prihlásiť. Nemám rád slovo startup nakoľko je to buzzword a častokrát sa ním označujú chlapci, čo nemajú ani funkčný prototyp, nemajú ani overený MVP a ani jedného zákazníka, len hľadajú investíciu. My máme hotový produkt, platiacich zákazníkov a investíciu momentálne súrne nepotrebujeme. Každopádne nám to prišlo ako dobrý nápad, zviditeľníme sa na veľkom evente, spoznáme nových ľudí, naberieme veľa feedbacku a nemáme čo stratiť.

Takúto možnosť získania podpory organizovala Slovak Business Agency, o ktorej som dovtedy nepočul. Spĺňali sme kritéria, keďže Sellio je samostatná s.r.o. a zúčastnil som sa aj osobného intervia. Pripravil som si aj prezentáciu v anglickom jazyku. Stretnutie prebiehalo hladko a asi za 15 minút som vysvetlil, čo robíme dvom mladým dievčinám. Snažil som sa používať, čo najmenej technických slov, a tak trochu vtipne vyzneli „služba ako servis“, „dáta v oblakoch“ a podobne. Po asi týždni nám SBA oznámila, že sme postúpili. Podpísali sme príslušné dokumenty a v podstate SBA sprostredkovala za peniaze z Európskej Únie – podpory de minimis celý výjazd, za čo sme im vďační. Prezentovali sme ako Slovensko, tak Bratislavu a celkovo strednú európu, ktorá je plná dobrých nápadov a projektov.

Náš tím bol zložený z Katky, projektovej manažérky, ktorá sa stará aj o support zákazníkov. O výhodách mať babu v tíme na sausage evente asi nemusím veľa rozprávať. Keďže Katka nepozná úplne celé technické zázemie nášho produktu, tak ďalší člen tímu Erik, prográmátor, ju krásne doplnil. No a ja ako founder a riaditeľ som nemohol chýbať.

Príprava

Už počas leta mi v hlave lietali myšlienky ako to celé poňať.

Ako vysvetliť v minútovom pitch-y:

  • na shopify ešte nemáme
  • sú tu firmy, čo ponúkajú podobné služby za pár eur, ale idú po kvantite, nie po kvalite a neposkytujú taký support ako my
  • klientov máme zatiaľ len zo Slovenska a Českej republiky
  • je tu kopec open source riešení, ktoré aj používame, ale náš systém je vo veľa veciach lepší
  • vieme náš systém poohýbať na rôzne účely

Čo všetko treba vlastne pripraviť, aby sme to vedeli v novembri prezentovať v angličtine? Systém je síce v angličtine, ale copywriting robil programátor, inštalátor chýba, na UX treba ešte popracovať, netestoval to cudzinec, nemáme video prezentáciu. Po brainstormingu nám napadlo, že spravíme menší pivot a budeme prezentovať ten náš systém trochu inak, ako systém pre eshopy. Keďže sme na našom systéme spravili napríklad sociálnu sieť pre cyklistov alebo surferov, potom napríklad projekt na predaj streamov z klubov, zistili sme, že vieme pomôcť komukoľvek, kto príde s nápadom na online projekt.

Screenshot 2015-11-17 13.07.00

Základné jadro vieme doplniť o custom funkcionalitu a postaviť akékoľvek riešenie na mieru, čím sa šetrí čas vývoja a náklady, pretože sa neprogramuje od piky. Vytlačili sme 1000 prezentačných vizitiek, ktoré to krásne vyjadrujú, preorobili sme landing page a spravili prezentáciu asi s 15 slajdami.

Screenshot 2015-11-17 13.10.39

Nultý deň

Stretli sme sa na letisku a začali sme spoznávať ďalšie slovenské startupy. Okrem ekokapsuly sme osobne nepoznali nikoho. Na letisku v Dubline sme sa všetci registrovali na websummit, čo bol dobrý nápad, pretože sme si ušetrili čakanie v dlhých radoch v prvý deň. Odlet bol mierne posunutý a preto sme nestíhali uvítanie na Slovenskej ambasáde v Dubline. Prišli sme tam trochu neskôr a už tam neboli zástupcovia investorov, len zástupcovia z ambasády. Hodili sme pár small talkov a ja som ešte vyspovedal ekokapsulistov o minulom ročníku pri výbornom írskom pivku.

Prvý deň – stánok s prezentáciou

Skoro ráno sme si dali írske raňajky v hoteli a vydali sme sa na summit. Prišli sme k nášmu stánku a zistili sme, že máme nesprávne označenie stánku. Organizátori nestihli pripraviť našu tabuľu s logom a základnými údajmi. Žiadny stres, vyriešime. Nič sme v ten deň nevyriešili s označením stánku, ale získali sme prísľub, že budeme mať ešte jeden deň stánok so správnym označením.

Tak či tak, keď už sme tam boli, využili sme to na prezentáciu nášho projektu. Stánok mal asi 1,2m šírku, zásuvku na elektriku a priestor na odloženie vecí. Bez stoličiek. Takže, ak tam máte prezentovať od pol desiatej do šiestej, tak je to celkom masaker na nohy. Vedľa vás je ďalších 50 startupov v rade a v miestnosti ďalších možno 600. V celom komplexe tých startupov bolo strašne veľa. Pri každom traja, štyria ľudia. Pomedzi všetkých prezentujúcich chodia účastníci a investori. Na summite ohlásili organizátori dokopy 42 000 ľudí. Predstavte si, že týchto ľudí rozdelíte do dvoch komplexov. Je tam vydýchaný vzduch, obrovský hluk, a každý sa chce pripojiť na internet. Takže náš plán ukazovať live demo moc nevyšiel, pretože rýchlosť načítania stránky bola namiesto sekundy minúta. Až po summite som našiel článok, ako by sa mal startup pripraviť na prezentáciu. Určite sa treba odlíšiť. Všetci sú v sakách, tak si dajte napríklad žltý klobúk. Rozdávajte chľast alebo tričká, alebo cukríky. Ideálnou prezentáciou by bol väčší monitor a efektné video.

My sme mali jeden notebook, kde bol otvorený hlavný slajd prezentácie, ktorý to vysvetľoval, a na dvoch tabletoch boli doplnkové slajdy. Bez loga sa nás stále pýtali, či patríme k stánku vedľa alebo, že kto sme? Vizitky sme rozdávali všetkým, ale málokto si ich chcel len tak zobrať. Pár ľudí sme oslovili a vypočuli si náš pitch. Viac sa mi osvedčilo chodiť po ostatných startupoch, zisťovať čo robia a vymeniť vizitky. Takto sme získali kontakty na zaujímavé projekty s ktorými môžeme prepojiť naše API, alebo ak budú vstupovať na slovenský market, tak im vieme pomôcť. Investori prvý deň ešte chodili s vysačkami otočenými správne. Boli ako nedostatkový tovar, ktorý chcel každý startup vychytať.

Náš plán ukazovať návštevníkom prezentáciu na tablete tiež moc nevyšiel. Finálne sme ukazovali len tri slajdy. Ako, prečo, za koľko. Tých čo to zaujímalo, tak ešte pár success stories.

Sklamalo nás, že v pomerne drahej cene lístka nebola káva v cene, a rady na kávu boli na hodinu. Súčasťou summitu bol aj Food summit, kde lístok na obed stál 20 eur. My sme však chceli urýchliť čakanie na jedlo a tak sme chodili do talianskej reštaurácie oproti summitu, kde to šlo o dosť rýchlejšie. Prvý deň sme nevideli ani jednu prednášku. Nohy nám odpadávali a išli sme teda na hotel. Večer som sa vybral spolu s ďalšími startupmi zo Slovenska do mesta. Každý večer bol v inej časti mesta Night Summit. My sme pozreli zopár barov, testli Guiness a posledný dvaja, ja a Maťo Šesták z Axepto  sme zavŕšli náročný deň v klube. Perličkou na torte bola cesta na hotel v cyklorikši za dažďa.

Druhý deň – pohodička

Od rána sme boli konečne aj na prednáškach. Erika zaujímal javascript, mňa s Katkou skôr marketing a dizajn. Vypichol by som tieto prednášky:

Vynálezca Pebble – chodil 45 minút každý deň do roboty na bicykli, tak vymyslel mikropočítač na ruku, aby mal notifikácie po ruke a nemusel vyťahovať telefón z vrecka. Prvý prototyp neukazoval ani čas a bolo dosť ťažké s ním cestovať lietadlom, lebo pri kontrole to vyzeralo skôr ako bomba. Teraz patria medzi top smart hodinky. Zas sa osvedčilo riešiť svoj problém a zrazu z toho môže byť miliónový biznis.

IMG_6822

Šéf DJI – Drony pre dobro – mapovali pozostatky zemetrasenia dronmi a vytvorili 3D mapu, aby pomohli komunite rozhodovať, čo opraviť.

Building an e-commerce giant – zaujímavý rozhovor s dvoma veľkymi fashion e-commerce projektami – gilt a zalando. Pre každý nový trh majú inú stratégiu. Niektoré reklamy urážali ich zákazníkov a v inej krajine to bolo smiešne. Fashion projekty potrebujú silný technický základ, odporúčacie systémy, rýchlosť načítania, personalizovaný obsah, mobile – tablet – desktop – store zážitok.

How to win in channel you? – šéf reklamy v telefonice UK – týpek ukazoval ako prepájajú kampane rôznych partnerov s technológiami. V Brazílii, napríklad, dávajú internet zadarmo, ak si klient banky a využívaš internet banking. Alebo v obchodnom centre spravili hru, ako rýchlo zabehneš od konkurenčného obchodu so svojím smartfónom do nášho obchodu, na základe toho získaš zľavu na nákup, čiže prepájať offline s onlinenom kreatívne, ľudia potom majú o čom tweetovať a prečo lajkovať. V Číne majú na chodníku rozdelené pruhy pre tých, čo sa pozerajú na smartfón a rýchly pruh, čiže nezabúdajte na mobil.

IMG_6818

Prednášky boli super, ale tým, že boli strašne nasekané, 15 – 20 minút, tak speaker ledva stihol povedať jednu dve myšlienky. Nerozvinul nič do podrobností. Trochu to strácalo na čare. Predsa len by som dal prednášajúcim aspoň 30 minút. Do niektorých miesností ste sa ani nedostali, rada bola až mimo budovy. Central stage od Machine stage bol vzdialený asi 15 minút peši, čiže kým som prešiel medzi nimi, stratil som jednu prednášku.

15 minút s mentorom o stratégii v plánovaný deň nevyšiel, nakoľko náš mentor ešte neprišiel. Dohodol som, že nasledujúci deň to snáď vyjde. Nakúpili sme darčeky, dali sme koštovku pív, stretli sme sa so štvrtým kolegom. Night summit bol preplnený, že to nemalo význam a tak sme sa vrátili na hotel.

Tretí deň – záver summitu

Od rána sme mali stánok s prezentáciou. Pitch-e nám idú o dosť lepšie ako prvý deň. Vieme už, čo sa pred tým ľudia pýtali a čo ich zaujíma. Sme presvedčivejší. Ľudí je menej, oveľa menej ľudí rieši ešte stánky. Kopec ľudí už behá s kuframi. Investori sa skrývajú a obracajú vysačky. Vizitiek máme stále veľa a asi ich neminieme.

IMG_6832

Cez obed mám sľúbený mentorský pokec. Pokecal som o stratégii ako sa prebojovať cez konkurenciu. Asi najlepších 15 minút summitu. Dalo mi to viac, ako všetko ostatné dokopy. Upravili sme na základe toho stratégiu ďalšieho rozvoja nášho produktu. Na konci sa dozvedám, že môj mentor je zakladateľ Mixcloudu. O to viac ma to teší, lebo túto službu poznám a používam. Vraciam sa na stánok a prestriedavam kolegov. Rýchly obed a rozdeľujeme sa. Ideme prezentovať aj na stánku Ministerstva Hospodárstva SR. Tento stánok bol však na konci miestnosti obrátený mimo, čiže tam zavítalo len málo ľudí. Posledný deň, posledné hodiny, už všetci majú dosť. Ukazujem live demo pár vyvoleným, internet už začína fungovať. Už sme všetci KO. Ideme na hotel. Ja ešte nachádzam trochu síl a idem s pár startupmi do mesta. Lúčime sa so summitom.

Skoro ráno odlet domov

Vraciame sa s kopec vizitkami, super nápadmi na vylepšenie. Vieme, kde máme rezervy, vieme, že máme kopec roboty pred sebou. Ešteže, ide víkend.

Zhodnotenie

WebSummit – je to fakt obrovské. Veľmi dobre zorganizované. Kopec dobrovoľníkov. Odporúčam možno aj pre študentov zo Slovenska, prihláste sa ako dobrovoľník na ďalší ročník. Budete sa môcť zúčastniť prednášok top ľudí z tech biznisu, večer ísť na night summit a precvičíte si angličtinu.

Nikdy som nebol na tak veľkom evente, ani na hudobnom festivale. Organizátori to majú fakt vymyslené. Klobúk dolu.

Prínos pre startupy? Ak máte kvalitný produkt, spravte brutál prezentáciu, je tam potenciál, že si odchytíte investora alebo strategického partnera. Okolo nás boli stánky s projektami, ktoré z ďaleka neboli tak dobré, ako projekty, s ktorými sa stretávame na Slovensku. Veľa projektov mi prišlo, že ešte nemajú ani prototyp. Alebo to neboli také nápady, že som z nich odpadol. Skoro všetko som už videl. Boli tam napríklad borci, čo robia donášku chlastu v Miláne – a u nás máme v Bratislave pijeme.sk. Čiže by som sa nebál, lebo u nás sa toho veľa dobrého pečie.

Dublin – Tento rok to bolo poslednýkrát v Dubline, lebo vraj doprava a ubytovanie to nezvláda. Boli síce zápchy, ale busy moc nemeškali. Čo sa mi tam páčilo a Bratislava by si z toho mohla brať príklad. Dublin nemá metro. Má približne toľko obyvateľov, čo Bratislava. Funguje tam výborne autobusová doprava a električky. MHD síce stojí cca dvakrát viac ako u nás, ale chodí pravidelne a interiér je čistý, a majú častokrát aj wifi. Busy majú vyhradené pruhy, čiže sú rýchlejšie ako autá. Pri vstupe do mesta platíte mýto, aby nebolo v meste toľko áut. Čo ma ale najviac prekvapilo je, že aj v novembri počas dažďa, bol na ceste obrovský počet cyklistov. Mladí, starí, manažéri, dôchodci. Pršpiplášť, blikačka a davaj na bicykli. Nestoja v zápche, športujú, nemusia platiť dane za auto a idú zadarmo. Pomáha tomu infraštruktúra, cyklocesty, ale aj vodiči, ktorí sú zvyknutí a dávajú cyklistom prednosť.

Ďakujeme agentúre SBA, že nám spostredkovala možnosť ísť na WebSummit. Takáto pomoc sa startupom hodí. Spoznali sme ostatných členov slovenských startupov, s ktorými možno nadviažeme v budúcnosti aj spoluprácu. Asi ako jediná krajina na Websummite sme mali podporu ministerstva hospodárstva v spoločnom stánku a celé nás to spojilo a pôsobili sme ako jeden veľký tím.

Vidíme sa o rok v Lisabone.

Za tím Sellio.net,
Ivan Potančok – CEO

Páči sa vám článok?