Blog

Jednoduchosť vo Web dizajne: Prečo sú jednoduché dizajny efektívnejšie?

Autor: Viktor Vincej je bloger, affiliate marketér a zakladateľ webstránky webcreate.me. Web dizajnom, online marketingom a WordPressom sa profesionálne zaoberá viac než 5 rokov.

Jednoduchosť sa zdá byť nadčasový trend vo web dizajne napriek tomu, že “jednoduchý môže byť ťažší než komplexný” (slovami Steva Jobsa). Na to, aby ste našli ten správny recept, musíte si proces dobre naplánovať, musíte mať víziu a predvídavosť. Keď sa vám to podarí,  dosiahnete nekonečné benefity. Jednoduché stránky sú jasnejšie, rýchlejšie, jednoduchšie na orientáciu a ich konverzia je neporaziteľná. Takéto dizajny rovnako zaberú menej času pri navrhovaní, updatovaní a údržbe.

Jednoduché stránky majú odstránené všetky nepotrebné elementy z kódu, dizajnu a obsahu. Štúdia od Googlu z roku 2012 priniesla zistenie, že práve takéto jednoduché stránky hodnotili užívatelia konštantne ako tie, ktoré sa im páčili viac než tie komplexné. Dokonca stránky, ktoré sa javia ako štandardné (také, ktoré mali layout typický pre určitú kategóriu), boli hodnotené, ako tie najkrajšie. Na základe týchto zistení môžeme smelo povedať, že jednoduchšie je aj lepšie. Užívatelia preferujú stránky, s ktorými sú familiárni pred tými, ktoré majú väčšiu vizuálnu komplexnosť.

Prečo by ste mali zjednodušiť dizajn vašej webstránky? 

Príliš veľa majiteľov stránok má tendenciu pridávať nové funkcie a obsah, až kým sa nedostanú do bodu,  že tým uškodia svojej stránke. V takýchto prípadoch by mali radšej stránku zjednodušovať. Tommy Walker z ConversionXL rozpráva o prototypických stránkach a rozoberá, ako teória plynulosti rozpoznávania a spracovávania vizuálnych informácii môže byť použitá na zjednodušenie vašej stránky.

Prototypovanie 

Prototypovanie znamená, že váš mozog si už vytvoril v hlave určitý obraz o veciach, ktoré vidí každodenne (napríklad: ak poviem nábytok,  vám okamžite príde na um stolička). Mohli by sme si to vysvetliť aj ako skratky v mozgu. Tieto princípy platia taktiež pri webstránkach. Pokiaľ si kliknete na stránku e-shopu alebo sociálnej siete, máte už v hlave určitý obraz o tom, ako by mala vyzerať a akú emóciu by vo vás mala vyvolať. Pokiaľ niečo nespĺňa túto predstavu, váš mozog môže veľmi rýchlo odmietnuť túto stránku bez toho, aby ste si vôbec uvedomovali dôvod, prečo sa tak stalo. Suma sumárum, stránky ktoré spĺňajú tieto princípy  snažia sa byť predvídateľné a nastavené tak, aby spĺňali očakávania, ktoré už vopred máte v hlave.   

Plynulosť rozpoznávania 

Plynulosť rozpoznávania je spôsob, akým mozog reaguje na prototypy. V našom prípade to znamená, že s väčšou pravdepodobnosťou sa vám bude páčiť stránka, ktorú dokážete ovládať intuitívne a zistiť, kam kliknúť, keď niečo vyhľadávate. Pokiaľ to tak nie je, váš mozog si môže myslieť, že stránka je komplikovaná a príliš zložitá na orientáciu. Preto majú stránky určitú ustálenú štruktúru umiestnenia kľúčových elementov (logo v ľavom hornom rohu, nákupný košík v pravom hornom atď.)

Ako sme už povedali, vzhľadom na našu tendenciu inklinovať k prototypickým elementom, stránky,  ktoré sú vnímané ako menej vizuálne náročné, sú považované za krajšie. Jednoduché stránky sú ľahšie na spracovanie a pochopenie. Ak k tomu prirátate aj tzv. mere exposure effect (inklinácia k známym veciam), pochopíte ešte lepšie, prečo veľa ľudí volí jednoduchosť web dizajnov. Jednoduchý dizajn by mal mať určitú stratégiu a brať do úvahy zvyky užívateľov.

Jednoduchosť by ste mali chápať ako niečo, čo je spoľahlivé, predvídateľné a opakovateľné. Ľudom sa oveľa ľahšie pracuje zo stránkami, ktoré fungujú presne tak, ako to od nich očakávajú.

Nazrime hlbšie do konceptu jednoduchosti 

Existuje niekoľko dôvodov, prečo by ste si mali vybrať jednoduchosť a komfort pre vašich návštevníkov. Skúste sa odosobniť a rozmýšľať tak, ako váš potenciálny zákazník, ktorý nepozná vašu stránku tak ako vy. Prehnaným pridávaním komplikovaných funkcií môžete dosiahnuť zvýšenie vašej bounce rate a zníženie predajov.

Jednoduché = Pochopiteľnejšie

Predstavte si, že sa ocitnete na mieste, ktoré nepoznáte. Zrazu vaše zmysly musia spracovať veľa informácií, a to vás môže dezorientovať. Rovnaké princípy sa aplikujú na vašich online návštevníkov, pokiaľ nie sú familiárni/stotožnení s funkciami, ktoré ponúkate, s orientáciou alebo tým, ako im ponúkate informácie. Preto musí byť vaša stránka user-friendly a zbavená všetkých nepotrebných prídavkov. Návštevník alebo potenciálny zákazník sa musí vedieť rýchlo a jednoducho zorientovať. Keď si návštevník otvorí jasnú a prehľadnú stránku, ponúka sa možnosť, aby sa na nej rýchlo zorientoval a našiel to, čo hľadá.

Jednoduchý = neobyčajný

Ďalším dôvodom preto, aby ste si zvolili jednoduchosť je, aby ste sa odlíšili od masy. Prekvapte zákazníka tým, že mu uľahčíte jeho skúsenosť s vašou stránkou. Príliš veľa stránok je stále neuveriteľne zahltených vecami ako napr.  nepravidelné zobrazovanie navigačného menu, prehnaným počtom funkcií a doplnkami, ktoré vytvárajú neporiadok a užívateľ sa v tom všetkom úplne stratí.

Jednoduchý = rýchlejší

Jednoduché stránky ponúkajú aj očividný benefit rýchlosti. Načítavajú sa rýchlejšie a vyžadujú menšie nároky na server. Obrázky a slajdery sú neoddeliteľnou súčasťou vizuálnej komunikácie. Stavili by sme sa, že napr. trváte na obrázkoch vo vysokom rozlíšení, ale skúšali ste si niekedy skontrolovať ako rýchlo sa načítava vaša stránka?

Návštevník očakáva stránku načítanú do dvoch sekúnd. Splňáte túto požiadavku? Ak to nedokážete, môže to ovplyvniť aj hodnotenie vašej stránky v google vyhľadávaní a užívatelia pravdepodobnejšie zavrú vašu stránku ešte skôr, než sa im načíta. Určite sa nechcete zahrávať s trpezlivosťou vašich návštevníkov, neskôr to môžete ľutovať.

Veľkosť a počet obrázkov na vašej stránke má kritický vplyv na rýchlosť načítavania vašej stránky. Skúste obrázky optimalizovať a následne otestovať rýchlosť znova. Skóre rýchlosti sa určite zvýši.

Praktické tipy, ako zjednodušiť stránku pre nových návštevníkov: 

  1. Odstráňte všetky prvky, ktoré považujete za zbytočné. Sústreďte sa na kritické prvky, použite overenú typografiu, nevyužité miesta na stránke zmeňte na efektívne a zbavte sa všetkých prvkov, ktoré len rozptyľujú. Vyhľadajte a zbavte sa napríklad zbytočných obrázkov, rámčekov, tieňov, widgetov… hocičoho, čo si myslíte, že je na vašej stránke na viac.
  2. Rozdeľte paragrafy vášho obsahu pomocou podnadpisov. Takto dosiahnete, že vaše texty budú zrozumiteľnejšie a čitateľné. To platí obzvlášť, pri návštevníkoch ktorí si obsah len prebehnú očami. Váš odkaz by sa mal dostať k užívateľovi jednoduchšie.
  3. Upratajte si bočnú lištu (sidebar). Pokiaľ niečo nemôžete odstrániť, tak to aspoň ukryjte. Nie každá informácia je taká dôležitá, aby zaberala miesto vo vašom sidebare. Skúste použiť radšej pätu, na ktorej budú položky ako “O nás”, alebo “kontakt”.
  4. Používajte len jedno navigačné menu, aby ste predišli zmätku. Myslite na to, aby menu bolo jednoducho použiteľné a čitateľné. Pre individuálne sekcie použite submenu. Takto znížite počet položiek a skrátite menu, čo bude mať za následok jednoduchšiu navigáciu.
  5. Uistite sa, že orientačne menu je konštantné a nemení sa na podstránkach. Váš návštevník chce stále nájsť všetko rýchlo a jednoducho.
Páči sa vám článok?