Blog

Budúcnosť bez aplikácií

Čoskoro možno nebudeme musieť inštalovať aplikácie, pomôže nám s tým Google a prekvapivo aj Apple.

“There’s an App for That.” Toto je slogan, ktorý definuje mobilný svet od roku 2008. Aplikácie sa zdali ako spôsob, ktorým pôjde urobiť všetko. Produkty používali reklamy a predvádzali svoje nové aplikácie,a ešte aj rodinná reštaurácia za rohom vášho domu mala svoju vlastnú aplikáciu.

Pri vzniku App store-u v roku 2008, bol Apple prvý, ktorý popularizoval predstavu o pekných baleniach, či aplikáciach, ktoré sa dajú stiahnuť do telefónu. Avšak, tento koncept centralizovanej distribúcie softvéru nebol až tak nový. Mnoho vreckových a stolových zariadení už malo nejakú formu aplikácie vybudovanú pred debutom Apple App Store. Keď sa na to pozrieme spätne, dôvodom, prečo Apple uspel, je kombinácia načasovania a techniky. Do roku 2008, iOS (v tom čase „iPhone OS“) platforma bola schopná ponúknuť prístup k rozvíjajúcej sa 3G sieti, dobre dokumentovala vývojové prostredie, mala skvelú grafiku, a čo je najdôležitejšie, mala podporu technologického obra. Mobilné aplikácie dávali zmysel. Bol to najúčinnejší spôsob, ako dodávať najnovší obsah a služby.

Ľuďom je jedno, ako to všetko funguje, chcú jednoducho len výsledok. Možnosť stiahnuť si a spustiť aplikáciu ako prvý ponúkol  iPhone. Čoskoro nasledoval Android. Smartphony zlacneli, internet sa stal rýchlejším, aplikácie zvíťazili.

Okej, tak, kde je potom chyba?

Nikde. Ale v súčasnosti to vieme urobiť aj lepšie.

Vidíme, že mobilné aplikácie uspeli, kvôli správnej kombinácii rýchleho pripojenia do siete a schopných procesorov vo veľkosti vhodnej akurát do ruky. Technológie však pokročili oveľa ďalej . Svet aplikácií sa rozrástol.

Dodávka a rozpoznanie obsahu

Každý, kto má smartphone, toto v určitom okamihu isto zažil: „Wow, táto reštaurácia / obchod  ponúka 20% zľavu … ach, ale iba ak máte túto aplikáciu“ alebo „Počkaj, to si musím pre toto stiahnuť aplikáciu? Však ja chcem len vidieť, čo postol môj kamarát.“ Pravdepodobne ste už počuli od kamaráta alebo videli na billboarde nejakú skutočne namakanú aplikáciu, ktorá vám stopercentne zmení váš život, ale vy si ju váhate nainštalovať, alebo v horšom prípade za ňu zaplatiť.

Image by Branch Metrics
Image by Branch Metrics via medium.com

Problém je dvojaký.

Po prvé: dodávka. Zaplatiť a nainštalovať si aplikáciu bol niekedy magický a rýchly zážitok. Teraz je to pre mnohých akt záväzku. Neverili by ste, koľko ľudí potrebuje presvedčivý dôvod, a skutočne srdečnú reč, len aby si vyskúšali novú aplikáciu. Len si spomeňte na toho vášho jedného kamaráta, ktorý si stále odmieta stiahnuť aplikáciu Messenger. Firmy chcú dodávať obsah a služby pre zákazníkov ľahko a rýchlo, ako je to len možné, ale rastúca neochota k inštalácii je bariérou.

Druhým problémom je rozpoznanie obsahu. Mnoho populárnych aplikácií, ako je napríklad Instagram, začínal iba ako mobilná aplikácia, ktorá sprostredkovala veľký obsah v rámci uzavretej platformy. Museli ste si stiahnuť a zaregistrovať Instagram, aby ste mohli sledovať fotografie svojich priateľov. Určite aj dnes existuje mnoho ďalších aplikácii s užitočným obsahom, ktorý nie je vyhľadateľný alebo prezerateľný vo vašom prehliadači. Fragmentovaný internet, kde sú kreatívne a originálne obsahy zavreté v platformách nie je internet, ktorý poznáme a máme radi.

Prelinkovanie aplikácií a indexovanie funguje, ale nie dostatočne

Teraz, keď sme pochopili problémy, poďme sa pozrieť na existujúce  riešenia.
Slovo prelinkovanie aplikácií (app linking) vám nemusí znieť povedome, ale zakaždým, keď kliknete na odkaz na YouTube v inej aplikácii a následne sa vám otvorí aplikácia YouTube pre prehrávanie videa, zažívate to.
Google, Apple a Facebook, všetci používajú varianty tejto technológie. Vďaka prelinkovaniu aplikácií sa dostane do aplikácie, ktorá najlepšie prezentuje obsah, ktorý chcete.

Druhá polovica doterajších riešení je indexovanie aplikácií (app indexing). Google a Apple poskytli možnosti pre poskytovateľov obsahu tretích strán, ktoré ukazujú svoj vlastný obsah vo výsledkoch vyhľadávania.

Perfektné. Zdá sa, že máme vyriešené problémy s dodaním a rozpoznaním obsahu.
Používateľ niečo hľadá, in-app obsah sa mu zobrazí vo výsledkoch. Potom užívateľ klikne na odkaz, ktorý ho privedie do aplikácie.

Možno ste si už všimli, aké ďalšie problémy tu máme. Čo keď aplikácia nepodporuje app liniking a indexing?  A čo keď si nechcem nainštalovať danú aplikáciu len preto, aby som si prečítal článok? Zoznam by mohol pokračovať ďalej.

Poďme sa zbaviť  „aplikácií“. Poďme sa pozrieť, ako by sme mohli urobiť niečo bez nich.

App Streaming od Google-u

Prístup spoločnosti Google k problému dodávky a rozpoznania obsahu sa opiera o indexovanie aplikácií a prelinkovanie. Toto je skvelá možnosť pre Google, ako zostať relevantným na mobilnom trhu, ktorý je stále viac závislý na obsahu aplikácii miesto webového vyhľadávania.

Prednedávnom, Google predstavil impozantnú technológiu, ktorú si už takmer nikto nepamätá – App Streaming. Namiesto inštalácie aplikácií, ako sme zvyknutí, len klikneme a Google nám bude vysielať len správne časti aplikácie, ktoré sme hľadali. Nie je potrebné ju nainštalovať. Toto by mohlo byť prvým pilotným experimentom Google-u a ich cloud platformy. Ale myšlienka streaming-u aplikácií do telefónu nie je nič nové. V skutočnosti bola kúpená spoločnosťou Google z Agawa pred niekoľkými rokmi.

Kombinovaním App Streaming-u a App indexing-u, môžeme odstrániť dve prekážky ku všetkým informáciám predtým zamknutým pod zámkom v mobilných aplikáciách.

On-Demand zdroje od spoločnosti Apple

Kým fantastické riešenie spoločnosti Google je ešte stále v experimentálnom štádiu, Apple ide so svojimi vývojármi viacmenej rovnakým smerom.

On-Demand Resources (ODR) je technológia, ktorá stiahne malé jadro aplikácie len na inštaláciu a potom stiahne ďalšie časti a obsah podľa potreby. ODR sa používa prevažne v hrách, kde užívateľ stiahne len aktíva (grafika, video, atď) pre dobu niekoľkých začínajúcich úrovniach. iOS potom stiahne viac úrovní a odstráni aktíva na ukončených úrovniach, aby sa uvoľnilo miesto.

Image by Apple via
Image by Apple via medium.com

Keď už sme pri Apple, tak vám chcem predstaviť víziu Steva Jobsa a prvého iPhone-u. Možno si ešte pamätáte, že prvý iPhone bol uzavretá platforma bez vývojárskeho prostredia a aplikácií tretích strán. Jeho riešenie? Webové aplikácie.

Webové aplikácie nemusia byť inštalované. Sú web-friendly, čo znamená, že môžu byť indexované a vyhľadateľné pomocou vyhľadávačov. Ale počkajte, nie je to presne to, čo by sme dnes chceli? Pravdepodobne áno.

Image by medium.com
Image by medium.com

Budúcnosť bez aplikácii

Veľa z toho, čo ponúka streamovanie aplikácii, súťaží s inými sofistikovanými webovými technológiami.

Na vrchole toho všetkého, čo naozaj potrebujeme, je platformové riešenie app streaming-u, ktoré skutočne prekonáva problémy s poskytovaním a rozpoznávaním obsahu.
Predstavme si tie možnosti: bez ohľadu na operačný systém alebo značku superpočítača, ktorý máte vo vrecku, budete môcť spustiť aplikáciu a zobraziť jej obsah. Pokiaľ ide o vývojárov, aplikáciu možno vytvoriť iba raz a prenášať ju do všetkých zariadení a prehliadačov.

Spojením streamingu aplikácii , ktorý má Google a postupným ukladaním častí svojich aplikácii v cloude, ktoré už teraz ponúka Apple, možno raz vznikne budúcnosť, kde si nebudeme musieť inštalovať aplikácie a hranica medzi internetovými stránkami a aplikáciami bude zmazaná.

Vitajte v budúcnosti bez aplikácií.

OBJEDNAJTE SI WEBOVÚ APLIKÁCIU U NÁS

ZDROJ: Voľný preklad článku The Future is Without Apps 

Páči sa vám článok?